svijet.hr
13. Svibanj 2025.
  • Društvo
  • Geopolitika
  • Mojbiz
  • Kultura & Scena
  • Sport
  • Lifestyle
  • Tehno
  • Komentari
search
highlight_off
person
personPrijavi se u svoj SVIJEThr profil. disabled_by_default
*
*

Dokažite da niste robot! Upišite rezultat:

Zaboravljena lozinka?

Nemaš korisnički račun? Registriraj se!

passwordZaboravljena lozinka? disabled_by_default

Unesite e-mail s kojim ste se registrirali i poslat ćemo vam link za resetiranje lozinke.

*

Dokažite da niste robot! Upišite rezultat:

assignmentRegistracija disabled_by_default
*
*
*
*
*
*

Dokažite da niste robot! Upišite rezultat:

*
Veleučilište Edward Bernays
KRIZA:

Analitičar: Volkswagen u ozbiljnoj, ali očekivanoj krizi

Analitičar: Volkswagen u ozbiljnoj, ali očekivanoj krizi

Strukturne promjene zahtijevaju prilagodbu, što znači da će zaposlenici posao morati potražiti u drugim sektorima.

LISTOPAD
31
2024

Piše:

Svijet.hr / DPA

Kriza u Volkswagenu (VW) je "vrlo ozbiljna", ali nije došla neočekivano, rekao je predsjednik ekonomskog instituta Ifo Clemens Fist.

Problemi potresaju automobilsku tvrtku već duže vrijeme, rekao je Fist za televiziju ZDF u četvrtak. I prije je bilo planova za otpuštanje zaposlenika, ali ih je uprava odgodila, dodao je.

Odavno je poznato da će ekspanzijom e-automobila Njemačka biti na gubitku jer se baterije uglavnom proizvode u inozemstvu, rekao je Fist.

"U tom segmentu nemamo komparativnu prednost", istaknuo je, zaključivši da će njemačka autoindustrija vjerojatno stagnirati ili otići u minus.

Strukturne promjene zahtijevaju prilagodbu, što znači da će zaposlenici posao morati potražiti u drugim sektorima.

Ranije ovog tjedna Volkswagen je otkrio planove za zatvaranje najmanje tri tvornice u Njemačkoj, otpuštanje desetaka tisuća zaposlenika i smanjenje plaća zaposlenima s punim radnim vremenom za 10 posto.

Osim toga, koncern je u prethodnom kvartalu zabilježio pad dobiti.

Koliko je situacija ozbiljna, potvrdila je istoga dana predsjednica Njemačkog udruženja automobilske industrije (VDA), Hildegard Müller. Prema njenim riječima, prijelaz na električnu mobilnost će u sljedećih deset godina u njemačkoj automobilskoj industriji koštati dodatnih 140.000 radnih mjesta. Od 2019. godine već je ukinuto oko 46.000 radnih mjesta. „Transformacija naše industrije je ogroman zadatak", rekla je za Reuters i dodala: „Ključno je da politički okvir podržava i prati ovu promjenu."

Poziv na „politiku" uvijek postaje glasan kad poduzeća traže povoljnije uvjete za poslovanje. U slučaju Volkswagena, taj poziv ima posebnu težinu jer u koncernu politika sudjeluje u upravljanju.

Osnovan 1938. kao državno poduzeće, Volkswagen ni nakon poraza Njemačke u Drugom svjetskom ratu i ponovnog pokretanja proizvodnje nije postao potpuno samostalna kompanija nego je djelomice u državnom vlasništvu. Tako je i predsjednik vlade njemačke savezne pokrajine Donja Saska, u kojoj se nalazi grad Wolfsburg gdje je sjedište VW-a, član nadzornog odbora ovog svjetskog koncerna.

Tako se premijer Donje Saske, Stephan Weil (Socijaldemokratska stranka) nalazi u dvostrukoj ulozi kada zahtijeva „pronalaženje alternativnih rješenja" i naglašava da politika mora dati svoj doprinos. Na primjer on traži uvođenje novih poticaja za kupnju električnih automobila te ublažavanje EU graničnih vrijednosti za ispušne plinove automobila s motorima na unutrašnje sagorijevanje.

Na razini Njemačke, do sada nije učinjeno ništa kako bi se promijenili gospodarski okviri, smatra direktorica berlinskog ureda američkog think tanka German Marshall Fund, Sudha David-Wilp. U razgovoru za DW, gospodarske poteškoće Njemačke pripisala je tome što se razne vlade nisu usudile poduzeti bolne, ali nužne reforme.

„Godine pod vodstvom gospođe Merkel", precizirala je David-Wilp, „bile su prilično udobne za Njemačku, a zemlja je bila dovoljno bogata da prođe kroz pandemiju COVID-19. No, potrebne su reforme, ali s obzirom na uspjeh populista, etablirane stranke žele da se Nijemci gospodarski osjećaju sigurno kako ne bi pribjegavali strankama koje šire strah." I zato odgađaju promjene.

Za Volkswagen situaciju dodatno otežava činjenica da berlinska politika ne vodi dosljedan kurs u promicanju e-mobilnosti. Dok SPD-ovac Weil traži poticaje za električna vozila, berlinska „semafor-koalicija" ih je uglavnom ukinula već i argumentom kako takva vozila trenutno ionako najprije kupuju imućnija domaćinstva kao drugi ili čak treći auto u kućanstvu. Vladine stranke SPD, Zeleni i FDP ne vode zajedničku politiku. Tako Frank Schwope, osim „pogrešnih odluka VW-ovog menadžmenta", za Volkswagenove probleme krivi i neodlučan i nejasan politički kurs njemačke vlade.
I premnogo automobila uzaludno čeka kupce, a stručnjaci su uvjereni kako bi država tu trebala učiniti mnogo više i dosljednije se založiti za spas industrijske proizvodnje u ovoj zemlji.Foto: Julian Stratenschulte/dpa/picture alliance
Vrijeme je za promjene

Pritom je kriza u Volkswagenu samo dio puno šire krize. Bivši predsjednik Ifo instituta Hans-Werner Sinn smatra da je „Volkswagen je samo prva žrtva." Žrtva e-mobilnosti, zabrane motora s unutarnjim sagorijevanjem u EU i visokih energetskih troškova u Njemačkoj. Protiv toga se mora djelovati, jer „de-industrijalizacija nije tema budućnosti, već tema sadašnjosti", smatra Sinn.

A Franziska Palmas, ekonomistica u londonskoj tvrtki Capital Economics, za DW kaže da je „VW je simptomatičan za širu krizu njemačke industrije". To se vidi i iz činjenice da je industrijska proizvodnja u srpnju bila gotovo deset posto ispod razine početka 2023. godine. Trenutno je u šestogodišnjem trendu pada.

„Volkswagen je simbol uspjeha njemačke privrede u posljednjih 90 godina", rekao je Carsten Brzeski za DW. No, sada VW simbolizira krizu: „Problemi VW-a trebali bi biti konačan poziv za buđenje njemačkim političarima da kroz investicije i reforme zemlju ponovno učine privlačnom."

Ključne riječi: volkswagen, ifo, clemens fuers, auto industrija, carsten brzesk
PODIJELI
VIJEST

MOŽDA ĆE VAS INTERESIRATI
LISTOPAD
31
2024
<
>
  • Stjepan Orešković: Tajna našeg rasta? Radimo po pravilima, ali znamo prepoznati trenutak za disrupciju
    Stjepan Orešković: Tajna našeg rasta? Radimo po pravilima, ali znamo prepoznati trenutak za disrupciju
    Stjepan Orešković, osnivač i većinski vlasnik BOSQAR d.d.-a, holding kompanije BOSQAR INVEST grupacije, sudjelovao je na panelu u sklopu godišnje skupštine Europske banke za obnovu i razvoj „2025 EBRD Annual Meeting“, koja se održala u Londonu.
    31.10.2024.
  • Končarov elektrobaterijski vlak obavio prvu vožnju
    Končarov elektrobaterijski vlak obavio prvu vožnju
    Vlak je izrađen u sklopu projekta "Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu" ukupne vrijednosti 17,1 milijun eura.
    31.10.2024.
  • Bosqar će isplatiti dividendu, u NO ulazi Gordan Kolak
    Bosqar će isplatiti dividendu, u NO ulazi Gordan Kolak
    Isplata dividende, podjela dionica te novi član Nadzornog odbora iz redova istaknutih hrvatskih gospodarstvenika najvažnije su teme za glavnu skupštinu dioničara Bosqar Investa.
    31.10.2024.
  • Ekonomski fakultet u Osijeku i ključni gospodarski akteri zajedno za obrazovanje budućnosti
    Ekonomski fakultet u Osijeku i ključni gospodarski akteri zajedno za obrazovanje budućnosti
    Ekonomski fakultet u Osijeku imenovao je članove Gospodarskog savjeta – tijela koje okuplja predstavnike nekih od najvažnijih poduzeća, institucija i organizacija u regiji.
    31.10.2024.
  • Analitičari podižu prognoze kineskog rasta nakon trgovinskog sporazuma
    Analitičari podižu prognoze kineskog rasta nakon trgovinskog sporazuma
    Financijske institucije poboljšavaju prognoze kineskog rasta nakon iznenadnog trgovinskog primirja između Washingtona i Pekinga, što je povećalo i prognoze rasta zemlje i izglede burze.
    31.10.2024.
  • U Hrvatskoj 17,3 tisuće manje nezaposlenih nego prije godinu dana
    U Hrvatskoj 17,3 tisuće manje nezaposlenih nego prije godinu dana
    U odnosu na ožujak broj nezaposlenih smanjen je za 10,2 posto ili 9.232 osobe.
    31.10.2024.
  • Amerika i Kina postigli dogovor
    Amerika i Kina postigli dogovor
    SAD i Kina dogovorili su značajno smanjenje carina na međusobnu robu na razdoblje od 90 dana, nakon pregovora održanih prošlog vikenda.
    31.10.2024.
  • Predsezona u Istri bolja nego lani
    Predsezona u Istri bolja nego lani
    Baš kao i prema najavama, turistička predsezona u Istri prolazi izvrsno, rezultati su i za trećinu bolji od prošlogodišnjih u istom razdoblju. 
    31.10.2024.
  • Amerika i Kina danas potpisuju trgovinski sporazum
    Amerika i Kina danas potpisuju trgovinski sporazum
    Sjedinjene Američke Države i Kina završile su dvodnevne trgovinske pregovore u Ženevi s pozitivnim ishodom, najavljujući zajedničku izjavu koja će biti objavljena tijekom dana.
    31.10.2024.
  • Bessent: Postigli smo značajan napredak u pregovorima s Kinom
    Bessent: Postigli smo značajan napredak u pregovorima s Kinom
    Ministar financija Scott Bessent u nedjelju je izjavio da su SAD postigle "značajan napredak" tijekom dva dana trgovinskih pregovora s kineskim dužnosnicima u Ženevi, što je prvi znak da bi Washington i Peking mogli početi smirivati ​​napetosti.
    31.10.2024.

Najčitanije

SKUPŠTINA EBRD-a

Stjepan Orešković: Tajna našeg rasta? Radimo po pravilima, ali znamo prepoznati trenutak za disrupciju

ROBOTI

Kina se okreće industrijskim robotima

ZELENA TRANZICIJA

Končarov elektrobaterijski vlak obavio prvu vožnju

PORUKE

Nezavisni Pudić: Imam svoj svjetonazor, ne Gay Prideu u Slavonskom Brodu

POTEZI

Bosqar će isplatiti dividendu, u NO ulazi Gordan Kolak

PRESUDA

Depardieu proglašen krivim za seksualno zlostavljanje

SURADNJA

Ekonomski fakultet u Osijeku i ključni gospodarski akteri zajedno za obrazovanje budućnosti

NAKON POTEZA TRUMPA

Kineska roba s Temua mogla bi preplaviti Europu

Banner sekcija Najčitanije - Detalji vijesti - test banner
  • Impressum
  • Marketing
  • Kontakt
  • Uvjeti korištenja
svijet.hr

Copyright (c) svijet.hr. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.  |  Postavke kolačića

Ova web stranica koristi kolačiće

Kolačiće koristimo za prilagođavanje sadržaja i oglasa, za pružanje značajki društvenih medija i za analizu prometa. Također dijelimo informacije o vašoj upotrebi naše web-lokacije s našim društvenim medijima, oglašivačkim i analitičkim partnerima koji ih mogu kombinirati s drugim informacijama koje ste im dali ili koje ste prikupili iz upotrebe svojih usluga.
Prihvaćam sve kolačiće Prihvaćam odabrane Postavke kolačića Ne prihvaćam