Bilten javne nabave u RH je publikacija s pripadajućom aplikacijom za najširi krug korisnika, naručitelja i ponuditelja, a koja predstavlja središnje mjesto u Republici Hrvatskoj i regiji za razmjenu informacija vezanih uz postupak javne nabave.
Na jednom mjestu pruža sveobuhvatni pregled znanja o cjelokupnoj domaćoj javnoj nabavi.
Kako je došlo do ideje izrade Biltena, a kasnije i same aplikacije koja odgovara na većinu problema hrvatskih građana otkriva Zoran Blažević, izvršni urednik Biltena javne nabave i direktor Temporis savjetovanja.
Kako ste uopće došli na ideju da razvijete aplikaciju koja olakšava praćenje i razumijevanje procesa javne nabave? Kako ste se odlučili uhvatiti u koštac s tom gorućom problematikom?
Već više od 20 godina bavimo se javnom nabavom. Uredništvo Biltena javne nabave u RH i autori posjeduju bogato iskustvo rada u javnom i privatnom sektoru, te regulatornim tijelima poput Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM), Ureda za javnu nabavu te revizije. Sudjelovali smo u pregovorima za pridruživanje EU unutar poglavlja 5 – Javna nabava i 22. Regionalna politika i koordinacija strukturnih instrumenata. U suradnji s međunarodnim institucijama, posebno OECD-om, aktivno doprinosimo razvoju sustava javne nabave u brojnim zemljama regije, kao i drugim zemljama svijeta koje teže unapređenju nacionalnih sustava javne nabave.
Tijekom godina, u različitim smo zemljama kreirali Zakone o javnoj nabavi, pisali podzakonske propise, izradili nacionalne strategije za razvoj javne nabave te priručnike za naručitelje i ponuditelje koji pokrivaju sve aspekte javne nabave. Osim toga, održavali smo edukacije unutar organizacija za sve DKOM-ove u regiji, Urede za javnu nabavu, Urede za državnu reviziju, Administrativne sudove, predstavnike javnog tužiteljstva, kao i različita ministarstva i agencije te druga tijela izvršne, zakonodavne i sudbene vlasti različitih zemalja.
U Hrvatskoj pružamo savjetodavne usluge naručiteljima i ponuditeljima tijekom provedbe postupaka javne nabave. Zbog velikog broja pitanja i izazova s kojima smo se suočavali, shvatili smo potrebu za publikacijom koja će se baviti problematikom javne nabave. Tako je 2016. godine pokrenut Bilten javne nabave u RH, a do danas je izdano 30 brojeva koji se bave svim aspektima javne nabave u RH, EU i regiji.
Kako ste unaprijedili transparentnost postupka javne nabave putem Biltena, posebice sada kada je aktivna i pripadajuća aplikacija?
Bilten javne nabave je znatno unaprijedio sustav javne nabave u RH, ali isto tako i sustave drugih zemalja u regiji. Možemo navesti nekoliko aktivnosti iz kojih je vidljivo unapređenje transparentnosti. Prvenstveno bih rekao da je ključna odlika Biltena upravo centralizacija informacija. Naime, glavno unapređenje transparentnosti sustava javne nabave koje Bilten javne nabave donosi jest objavljivanje svih relevantnih podataka na jednom mjestu, budući da je ranije bilo potrebno posjećivati razne web stranice kako bi se prikupile sve potrebne informacije. Također, ističe se i kategorizacija podataka koji su ovdje kategorizirani i strukturirani na način da korisnicima omogućavaju laku pretragu. Zahvaljujući preglednim filterima, korisnici sada mogu brzo i efikasno doći do željenog sadržaja. Nadalje, važno je istaknuti i analitički pristup koji pruža sama aplikacija. Zahvaljujući redovitoj analizi dostupnih podataka koju provodimo te stručnim člancima koje objavljujemo, članci u Biltenu javne nabave prate promjene u praksi nadležnih tijela u RH i EU, ažuriranja zakonskih i podzakonskih propisa koji se odnose na javnu nabavu, uspješne primjere najbolje prakse iz EU i svijeta, te općenito sve novosti iz područja javne nabave. Naposljetku, kao jednu od važnijih odlika Biltena te pripadajuće aplikacije istaknuo bih i praćenje pravne prakse. U tom pogledu posebna se pažnja posvećuje upravo pravnoj praksi Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM), Visokog upravnog suda (VUS) i Suda EU. Odluke i presude analiziraju se na dnevnoj bazi, čime pružamo naručiteljima i ponuditeljima uvide relevantnu praksu nadležnih institucija, kako bi izbjegli česte pogreške u postupcima.
Možete li navesti neke primjere kako aplikacija pomaže naručiteljima i ponuditeljima u procesu javne nabave? Kako aplikacija rješava probleme javne nabave i koje konkretne koristi donosi svojim korisnicima?
U aplikaciji je dostupno 30 brojeva BJN-a, što predstavlja preko 5.000 stranica stručnog teksta o javnoj nabavi, u kojima su opisane sve faze procesa javne nabave, od faze planiranja nabave pa sve do izvršenja ugovora i revizije. Korištenjem filtera i pretraživača korisnici jako brzo mogu doći do svih podataka koji ih zanimaju. Trenutno je u aplikaciji, u kategoriji Česta pitanja, dostupno više od 3.100 različitih pitanja i odgovora na ta pitanja, naravno, uz jasno određene kategorije filtera i same filtere, kako bi korisnici mogli sami naći odgovor na pitanja koja imaju te riješili vlastite nedoumice u najkraćem roku. Ovo je jedna od najposjećenijih kategorija aplikacije.
Također, sva mišljenja nadležnih tijela izvršne vlasti u RH, koja su javno objavljena, dostupna su u aplikaciji i kategorizirana radi lakšeg pretraživanja. Nadalje, svi postupci javne nabave te hodogrami svih postupaka su razrađeni do najsitnijih detalja i dostupni korisnicima. Hodogrami postupka javna nabava korisni su i početnicima i osobama koje imaju iskustva u javnoj nabavi kada nekome objašnjavaju kako se pojedini postupak provodi, ili u kojoj fazi provedbe se neki postupak trenutno nalazi. Bez razumijevanja svih faza pojedine vrste postupka javne nabave nemoguće je razumjeti sve rizike i probleme koji su vezani za pojedinu fazu određene vrste postupka.
Osim toga, i praksa DKOM-a i presude Visokog upravnog suda (VUS) od 2016.-2023. dostupne su u aplikaciji. Odluke i presude su kategorizirane i moguće ih je pretraživati po vrstama odluka i sadržaju obrazloženja. Možemo slobodno reći da je tek korištenjem ove aplikacije, moguće po prvi put sagledati sve probleme javne nabave i izazove pravne zaštite u javnoj nabavi.
Foto: Goran Pirs
Nadalje, i presude Suda Europske unije dostupne su u aplikaciji. Glavna zadaća Suda EU je preispitivanje zakonitosti akata Unije i osiguravanje jedinstvenog tumačenja i primjene prava Unije u svim državama članicama. Napravili smo izbor glavnih presuda Suda EU iz područja javne nabave od 1970.-ih do danas (više od 320 najvažnijih presuda). Ne samo da su sve presude objedinjene na jednom mjestu, već su sve presude kategorizirane, filtrirane te ih je moguće pretraživati radi lakšeg pronalaženja potrebnih informacija. Bilten javne nabave u RH, prvi je u EU objedinio sve presude Suda EU vezane za javnu nabavu i koncesije na jednom mjestu.
Još jedan od načina na koji aplikacija pomaže svojim korisnicima je i stručna literatura iz različitih zemalja EU i svijeta koja je na njoj dostupna. Postoji niz dobrih studija, analiza, izvješća, vodiča koji su vezani za javnu nabavu u različitim zemljama EU. Odabrani su najvažniji dokumenti koji se mogu koristiti u praktičnom i znanstvenom radu te su dostupni su u aplikaciji. Također, i ovi dokumenti su kategorizirani u pregledne cjeline i lako pretraživi.
Kako Bilten javne nabave u RH i sama aplikacija prate promjene u praksi i propisima vezanim uz javnu nabavu? Kako se aplikacija nosi s kompleksnim zakonodavstvom i specifičnostima propisa vezanih uz javnu nabavu?
U sustavu javne nabave promjene su česte i brojne, a svaka od njih uzrokuje odstupanja od utvrđenih obrazaca postupanja. To je neistraženi teren koji iziskuje odluke o novim obrascima ponašanja. Samo kroz razumijevanje svih faza javne nabave, moguće je napraviti optimalne prilagodbe novonastalim promjenama, osigurati da se sustav javne nabave razvija u budućnosti te uočiti i spriječiti nastanak istih pogrešaka koje se ponavljaju kroz godine. Ako se dobro pripremimo za promjene, svaka promjena, nebitno koliko zahtjevna bila, predstavlja pozitivan izazov. Međutim, ukoliko se ne pripremimo za promjene, svaka promjena, koliko god neznatna bila, predstavlja problem.
Zajedno sa stupanjem na snagu novog Zakona o javnoj nabavi (ZJN) ili izmjenama ZJN-a, u zasebnim brojevima BJN-a obrađujemo sve relevantne novitete koji se novim zakonskim propisima uvode u sustav. Kako su autori BJN-a uvodili zakonodavne promjene u niz nacionalnih sustava drugih zemalja, upoznati smo s problemima koji nas očekuju ukoliko se ispravno ne definiraju neki važni koraci.
Primjer trenutne promjene koja je aktualna u sustavu, i koja predstavlja veliku i bitnu promjenu, je uvođenje novog Elektroničkog oglasnika javne nabave u RH (EOJN RH). Novi oglasnik predstavlja dobrodošlu i očekivanu promjenu, međutim, kao i sa svim promjenama, nije ih lako napraviti i postoje izazovi u implementaciji. Novi oglasnik predstavljen je javnosti krajem rujna 2023. a demo verzija dostupna je od početka listopada 2023. godine, dok je za sve naručitelje i ponuditelje u RH primjena novog EOJN-a obvezna od siječnja 2024. godine.
Temporis savjetovanje d.o.o., kao izdavač Biltena javne nabave u RH, organizira niz certificiranih programa usavršavanja na temu novog EOJN-a RH, ali isto tako pripremamo i novi broj BJN-a. Temporis savjetovanje iza sebe ima više od 410 različitih programa usavršavanja na temu javne nabave, koncesije, strateškog upravljanja, u RH i nizu drugih zemalja. Više od 11.500 polaznika imalo je mogućnost slušati ova predavanja, bilo u dvorani ili online. Na podlozi niza održanih programa usavršavanja imamo jasnu sliku o problemima koji su trenutno ključni za svaku fazu u procesu javne nabave.
Novi broj Biltena javne nabave u RH kao jednu od centralnih tema imat će upravo temu Novi EOJN RH u praksi. Osim novog EOJN-a, pisat ćemo i o izazovima zelene nabave. Također, tijekom studenog 2023. godine objedinit ćemo i prvu skupinu pitanja i odgovora na temu EOJN-a RH, koja smo dobili prilikom provođenja programa usavršavanja. Ta će pitanja i odgovori biti dostupni u aplikaciji u kategoriji Česta pitanja.
Kako aplikacija i Bilten doprinose boljim odnosima između javnog i privatnog sektora u javnoj nabavi?
Rezultati javne nabave su vidljivi svugdje oko nas, pa ih najčešće ne primjećujemo ako smo zadovoljni pruženom uslugom.
Naše životne aktivnosti poput korištenja pitke vode, struje, toplane, gradskog prijevoza, vožnje prometnicama, rasvjete, pošte, kanalizacije, naših šuma, nacionalnih parkova i parkova prirode, rijeka i jezera, zračnog prijevoza, korištenja riječkih i morskih luka, osnovnog, srednjoškolskog i visokog obrazovanja, rada policije i vojske, zdravstva i niz drugih javnih djelatnosti funkcioniraju putem propisanih ugovora iz javne nabave.
Čest je slučaj da zaposlenici naručitelja nikada nisu radili u privatnom sektoru, niti su zaposlenici ponuditelja radili u javnom sektoru. Tijekom suradnje u izvršenju nekog ugovora o javnoj nabavi zna doći do nerazumijevanja koje ima različite uzroke. Kroz aplikaciju i stručne članke u Biltenu nastojimo objasniti koji su uzroci navedenog nerazumijevanja, kako bi smanjili probleme u javnoj nabavi u svim fazama procesa. Predstavnike javnog sektora upućujemo na probleme privatnog sektora u javnoj nabavi, dok predstavnike privatnog sektora educiramo o svim zakonskim obvezama koje jedan predstavnik javnog sektora ima u svakom postupku javne nabave.
Krajnji korisnici ugovora iz javne nabave smo svi mi, građani Republike Hrvatske, znači zaposlenici i javnog i privatnog sektora. Zajedničkim radom, kroz ugovore iz javne nabave, moguće je znatno unaprijediti kvalitetu životnog standarda u RH. Upućujemo naručitelje, ponuditelje, znanstvenu zajednicu, te sve ostale zainteresirane osobe koje zanimaju informacije o javnoj nabavi da posjete web-stranicu i aplikaciju na adresi www.biltenjavnenabave.hr.
Foto: Aplikacija BJN RH, kategorija Bilten-svi brojevi
Koliko je otprilike informacija dostupno putem aplikacije, uključujući broj pitanja i vrsta informacija?
Aplikacija se mijenja na dnevnoj razini, jer se u nju svakodnevno unosi veliki broj novih dokumenata i podataka. Okvirno možemo reći da je u aplikaciji dostupno 30 brojeva BJN-a, preko 3.100 pitanja i odgovora, preko 100 mišljenja različitih institucija, hodogrami svih postupaka javne nabave, preko 150 važećih zakona, podzakonskih propisa, direktiva EU-a te ostalih pravnih dokumenata, preko 7.500 odluka DKOM-a, preko 600 presuda VUS-a, preko 300 presuda Suda EU, više od 150 različitih analiza, studija i priručnika te niz drugih korisnih dokumenata i informacija. Ukratko, možemo reći da se u aplikaciji nalazi minimalno 95.000 stranica različitih tekstova o javnoj nabavi te nekoliko desetina tisuća različitih linkova koji omogućavaju korisnicima da putem filtera dođu do potrebnih informacija.
Cilj BJN-a je omogućiti javnom i privatnom sektoru pristup svim potrebnim informacijama o javnoj nabavi na jednom mjestu, na jednak način, 0-24h, sedam dana u tjednu, kako bi unaprijedili vlastito poslovanje i sustav javne nabave u RH.
Koje su ključne prednosti aplikacije i Biltena u usporedbi s drugim resursima ili izvorima informacija o javnoj nabavi?
Bilten javne nabave citiran je u raznim znanstvenim i stručnim radovima, nalazima državnih ureda za reviziju zemalja u regiji, što znači da je prepoznat kao relevantan izvor podataka. Svi podaci koji se nalaze u aplikaciji prolaze kroz stroge kriterije uredništva; moraju biti točni, relevantni i korisni svim pretplatnicima Biltena.
Ono što posebno izdvaja Bilten jest njegovo uredništvo i autori stručnih članaka. Riječ je o osobama koje su radile u kontrolnim tijelima u RH, upravljale sustavima nabave najvećih javnih i sektorskih naručitelja te imaju znatno iskustvo iz privatnog sektora. Kada u jednoj osobi imate objedinjena iskustva iz javnog i privatnog sektora, uz znatno radno iskustvo u kontrolnim institucijama RH ili međunarodnim institucijama nadležnim za globalni razvoj, tada takve osobe ne gledaju subjektivno na probleme javne nabave. Ne prebacuju probleme na javni ili privatni sektor ili zakonske propise, već znaju prepoznati uzroke problema i predložiti optimalna rješenja za smanjenje utjecaja tih problema na sam sustav.
Mislite li da unaprjeđenje znanja u sustavu javne nabave može pridonijeti boljoj kvaliteti projekata, ali i transparentnosti u Hrvatskoj?
Svakako. Osobno mi je izrazito drago vidjeti kako velike hrvatske IT kompanije postaju naši prvi "jednorozi". Rimac Grupa i Infobip služe na čast hrvatskom društvu. Imajući u vidu veličinu RH, još nekoliko "jednoroga" moglo bi značajno promijeniti snagu hrvatskog gospodarstva u pozitivnom smjeru. Oni koji prate razvoj hrvatskog gospodarstva svjesni su postojanja potencijala za stvaranje novih "jednoroga".
No, neovisno o razvoju privatnog sektora, javni sektor će uvijek biti zadužen za izgradnju cesta, bolnica, škola, vrtića, vodoopskrbe, kanalizacije, pošte, općenito sve javne infrastrukture, javne digitalne usluge i niz drugih aktivnosti. Sve ove aktivnosti realiziraju se kroz sustav javne nabave, te odgovorne osobe – kako naručitelji tako i ponuditelji – moraju poznavati taj sustav.
Javna nabava predstavlja središnji način distribucije javnih sredstava između javnog i privatnog sektora te je glavno mjesto suradnje između ovih dviju strana u RH. U Hrvatskoj se često percipira kako sustav javne nabave nije posebno kompleksan te da predstavlja "samo" administrativni postupak koji treba provesti. No, vodeći stručnjaci javne nabave u EU na međunarodnim konferencijama uvijek naglašavaju da set EU prava, koji normira javnu nabavu, koncesije i javno-privatno partnerstvo (direktive, uredbe i presude Suda EU), predstavlja jedno od najkompleksnijih i najzahtjevnijih ekonomsko-pravnih područja unutar EU.
Duboko razumijevanje kompleksnosti javne nabave od strane svih uključenih aktera svakako može pridonijeti boljoj kvaliteti realiziranih projekata.
Foto: Aplikacija BJN RH, kategorija Česta pitanja
Možete li navesti konkretne primjere kako je transparentnost u javnoj nabavi unaprijedila kvalitetu svakodnevnog života građana?
Na prvo mjesto treba istaknuti sustav elektroničkog oglašavanja postupaka javne nabave i dostave ponuda, EOJN RH. Hrvatska već više od desetljeća koristi ovaj sustav u ovom obliku. Bila je jedna od prvih država u EU koja je imala potpuni elektronički sustav javne nabave. Uz svaki postupak javne nabave na EOJN RH, pored dokumentacije o nabavi i svih pojašnjenja/izmjene dokumentacije o nabavi, objavljeni su i Zapisnici o javnom otvaranju ponuda, Zapisnici o pregledu i ocjeni ponuda, te Odluke o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja. Objavljeni su i planovi nabava javnih naručitelja te registri ugovora. Sada, nakon desetljeća korištenja, sigurno je došlo je vrijeme za nadogradnju. Novi sustav EOJN RH, koji se znatno razlikuje od trenutnog sustava, bit će od 1. siječnja 2024. obvezan je za sve naručitelje i ponuditelje.
Dalje, treba istaknuti i praksu Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM). Sve odluke DKOM-a objavljene su na jednom mjestu i dostupne su svima već više od 15 godina, što omogućuje provođenje kvalitetne pravne analize. Osim toga, nalazi Državnog ureda za reviziju, koji se odnose na greške tijela javne uprave u javnoj nabavi, dostupni su na službenim stranicama Državnog ureda za reviziju. I kao treće, nadležno ministarstvo od 2009. godine objavljuje Godišnja izvješća o javnoj nabavi u RH. Iz njih se može iščitati na što se i koliko troši kroz sustav javne nabave. Ovo su samo neki od osnovnih primjera transparentnosti u javnoj nabavi vezanih za postupak javne nabave koje uzimamo zdravo za gotovo i možda ne cijenimo dovoljno što imamo mogućnost pristupu takvim podacima.
Naposljetku, tu je i Bilten javne nabave u RH. U Biltenu se objedinjavaju svi navedeni podaci i rade međuresorne analize. Pretplatnici Biltena svakodnevno mogu pretraživati sve aktualne podatke koristeći napredne mogućnosti pretraživanja i različite filtere koji su postavljeni tako da korisnici što lakše i brže dođu do potrebnih informacija.
Kako vidite budućnost javne nabave u Hrvatskoj, i kako planirate dalje unaprijediti svoje alate i usluge kako bi odgovorili na buduće izazove u ovom sektoru?
Nadam se da će naručitelji i ponuditelji u RH shvatiti važnost prilagodbe novom sustavu EOJN RH te da će vrijeme do 1. siječnja 2024. godine iskoristiti za prilagodbu vlastitog poslovanja.
Ono što je trenutno prisutno svuda oko nas jest doba nestabilnosti uzrokovano pandemijom i ratovima. To će postaviti nove zahtjeve pred javni sektor. S tim u vezi raste i važnost javne nabave. Neophodno je raditi na unapređenju efikasnosti i učinkovitosti nacionalnog sustava javne nabave, ali isto tako i internog sustava svakog naručitelja. Teško je očekivati da će se globalni ekonomski uvjeti prilagoditi internim sustavima hrvatskih naručitelja. Ono što je potrebno napraviti jest prilagoditi interne sustave javnih naručitelja, kao i znanje njihovih zaposlenika i upravljačkog kadra, promjenama koje se događaju na svjetskom tržištu.
Ono što mi u Biltenu javne nabave u RH možemo učiniti jest analizirati trenutačne probleme, kao i one koji će tek postati prisutni u sustavu RH te predložiti rješenja za njihovo otklanjanje. Planiramo pisati nove stručne članke na teme koje do sada nismo obradili, analizirati nove vrste problema koji će se tek pojaviti, odgovarati na pitanja naručitelja i ponuditelja o svim asketima veznim za javnu nabavu i strateško upravljanje internim sustavima nabave, ustrajati na razvoju i implementaciji aplikacije BJN RH te nastojati pomoći svima uključenim u sustav javne nabave.