Tajlandski mediji objavili su da je kineska državna tvrtka radila na zgradi kao izvođač, a portal The Nation piše da se radi o China Railway No 10 Corporation. Istaknuli su kako je riječ o tvrtki kćerki China Railway Group Limited.
China Railway No 10, prema tajlandskim i drugim stranim medijima, drži 49% udjela u zajedničkom pothvatu koji je gradio zgradu za državnu revizorsku instituciju u glavnom gradu. Razlog zašto su samo manjinski partner je taj što strane tvrtke ne mogu imati više od 49% udjela u tajlandskim tvrtkama. Većinski partner je tajlandska građevinska tvrtka ITD - Italian-Thai Development.
Upitna kvaliteta radova i materijala
Tajlandska antikorupcijska organizacija jučer je naredila istragu o uzrocima nesreće koja je do sada odnijela 11 života, dok se za 76 osoba traga. Izgradnja nebodera od 30 katova počela je još 2020. godine, no suočila se s rokovima. Kako prenosi Reuters, Vlada Tajlanda je početkom godine zaprijetila otkazivanjem projekta zbog kašnjenja. Prvotni plan je bio da neboder bude dovršen 2026. No, prema službenim informacijama objavljenim u nedjelju, dovršeno je samo 30% radova.
Dužnosnici iz tajlandskog antikorupcijskog tijela tvrde da je na gradilištu bio primjetan manjak radnika i da je "potencijalno bilo žurbe da se dovrše radovi, što je moglo uzrokovati pad standarda radnog učinka." Istražitelji sada provjeravaju projektnu dokumentaciju i kvalitetu korištenih materijala. Tajlandski ministar industrije Akanath Prompan rekao je za Reuters da je zabrinut da je možda korišten čelik ispod standarda. U posljednjih šest mjeseci vlada je zatvorila sedam tvornica koje su proizvodile čelik niske kvalitete. Inženjerka Anek Siripanichgorn rekla je za Reuters da je čudno da niti jedna zgrada nije doživjela sličnu sudbinu, čak ni drugi neboderi u izgradnji.
Gigant s gotovo 300.000 zaposlenih
Kako su izvijestili Reuters i drugi mediji, China Railway No 10 Corp je podružnica China Railway Group Limited. Kratica za China Railway Group Limited je CREC što je akronim njegovog prethodnika i matične tvrtke - China Railway Engineering Corporation.
Riječ je o tvrtki u državnom vlasništvu koja na svojim stranicama navodi da je superveliki korporativni konglomerat koji se bavi inženjeringom, projektiranjem i gradnjom, proizvodnjom industrijske opreme, razvojem nekretnina, razvojem rudarskih projekata, financijskim ulaganjima itd. Tvrde da su jedna od najvećih svjetskih građevinskih kompanija. Dodaju da su na Fortuneovoj listi najvećih kompanija već 17 godina zaredom. Prije tri godine bili su 34. na listi Fortune 500, a peti među kineskim kompanijama.
Navode i da imaju povijest dužu od 100 godina, a proizašli su iz Konstrukcijsko-projektnog biroa Ministarstva željeznica. China Railway Engineering Corporation (CRECG) nastala je naknadnom reorganizacijom. Od 2000. godine izdvojeni su iz Ministarstva i uprava je povjerena drugom državnom tijelu, za upravljanje velikim državnim tvrtkama. CREC je osnovan 2007. godine, a današnji naziv dobio je 10 godina kasnije. Dodaju i da su izgradili dvije trećine željeznica u Kini i čak 90% svih elektrificiranih trasa.
Imaju više od 290.000 zaposlenih. Navode kako već dugo uživaju dobar ugled na svjetskom tržištu te provode projekte u više od 90 zemalja i regija.
Inicijativa Pojas i put
Posebnu pozornost na web stranici posvetili su inicijativi Pojas i put u kojoj sudjeluju. Oni su, kažu, "glavna snaga" gradnje unutar ove inicijative. Do sada (iako nije moguće vidjeti datum objave) radili su u 33 zemlje i regije obuhvaćene projektom Pojas i put. Provode 165 prekograničnih projekata vrijednih 19,6 milijardi dolara.
Na ovoj stranici spominje se i željeznica Mađarska-Srbija.
U međuvremenu, CREC aktivno promiče veliki broj važnih projekata, poput željezničke pruge Budimpešta-Srbija u Mađarskoj, kaže CREC i dodaje da je to jedan od četiri projekta koje je kineski predsjednik Xi Jinping spomenuo na Forumu Pojas i put 2017. godine.
Radovi na srpsko-mađarskoj željeznici
Stranica CREC-a otkriva da su angažirani na mađarskom dijelu pruge.
Ima samo šest postova vezanih za Srbiju. Posljednji je iz ožujka 2022., gdje su objavili informacije o napretku izgradnje mađarskog dijela pruge Srbija-Mađarska.
U priopćenju se navodi da je ova pruga ključni projekt Inicijative Pojas i put. Rečeno je da zaposlenici China Railway No 9 Group rade na mađarskom dijelu željeznice, što bi moglo biti istina i drugu njihovu tvrtku kćer, sličnog imena kao ona u Tajlandu. U nastavku teksta govore o radovima koje izvode radnici ove firme.
Dodaje se da je mađarsko-srpska pruga prvi projekt brze željeznice u koju se ulaže u Europi. Riječ je o stazi dugoj 350 kilometara s predviđenom brzinom do 200 km/h.
"Nakon što je cijela trasa puštena u promet, putovanje od Beograda, glavnog grada Srbije, do Budimpešte trajat će manje od tri sata...", stoji između ostalog u priopćenju.
Prethodna najava o angažmanu na mađarskom dijelu pruge je iz rujna 2021., kada su izvijestili o aktivnostima na procjeni utjecaja pruge na okoliš. Pokazuje da su prve aktivnosti Kineske željeznice br. 9 na izgradnji 152 kilometra duge trase započele u srpnju 2020. godine.
Tu su i najave iz srpnja 2019. o trilateralnom sastanku u Beogradu o suradnji na razvoju prometne infrastrukture, konkretno pruge Beograd-Budimpešta, kao i poveznica na prvu najavu iz studenog 2015., kada su najavili da će sudjelovati u izgradnji mađarskog dijela pruge. Međutim, to više ne postoji.