WC četke, držači za ručnike, univerzalne kuke - generalni direktor tvrtke Wenko Niklas Köllner uvijek iznova otkriva artikle na internetskom tržištu Temu koji su varljivo slični proizvodima iz njegovog asortimana. Dakle lažnjaci. Teško može poduzeti učinkovite mjere protiv pirata proizvoda.
Poput Köllnera, čija je tvrtka sa sjedištem u zapadnoj njemačkoj saveznoj državi Sjeverna Rajna-Vestfalija, i drugi se poduzetnici žale da se krivotvorine proizvoda njihovih marki nude na kineskoj platformi s malim posljedicama.
Too good to be true
Samo godinu i pol nakon pokretanja Temua u Njemačkoj, internetsko tržište postaje problem za lokalne tvrtke.
"Platforme poput Temua nude proizvode koji se često čine predobrima da bi bili istiniti", kaže generalni direktor udruge brendova Patrick Kammerer.
“Ove platforme također su ulaz za krivotvorenje proizvoda, što uzrokuje golemu ekonomsku štetu. To uvijek iznova čujemo od naših članova.” Djelovanje ovakvih platformi golem je izazov, posebice za srednja poduzeća.
Sada je to prepoznala i Europska komisija - i sumnjiči Temu da ne igra po europskim pravilima. Krajem listopada vlasti u Bruxellesu pokrenule su postupak protiv Kineza jer su, među ostalim, sumnjali da tržište ne poduzima dovoljno mjera protiv ilegalnih proizvoda poput plagijata. Prema Europskoj komisiji, Temu je u rujnu prijavio 92 milijuna mjesečnih korisnika u EU.
Wenko prijavio brojne plagijate
Jedna od pogođenih srednjih tvrtki je Wenko. Sva registrirana prava intelektualnog vlasništva u području dizajna proizvoda jedva da štite proizvođača kućanskih potrepština iz Hildena na Temu. Njegova tvrtka dosad je prijavila oko 400 slučajeva, kaže šef Wenka Köllner - samo univerzalna kuka za radijator više od 100 puta.
Proizvođač kliješta Knipex također javlja o velikim problemima. Od srpnja 2023. tvrtka sa sjedištem u Wuppertalu otkrila je više od 220 zakonskih prekršaja na Temu za šest proizvoda kao što su rezači cijevi i hvataljke. “Temu stalno krši imovinska prava. To je prilično hrabro,” kaže izvršni direktor Ralf Putsch. Prema njegovim riječima, često su korištene reklamne slike Knipexa, samo bez logotipa tvrtke.
Kammerer iz Brand Association objašnjava pravnu situaciju: "Ako vlasnik robne marke otkrije krivotvoreni proizvod svoje robne marke kod online trgovca, može to prijaviti operateru platforme." Temu i drugi tada su dužni ukloniti proizvod sa stranice prema Zakonu o digitalnim uslugama EU (DSA).
S Kammererovog stajališta, međutim, problem je u tome što se sadržaj za koji se već zna da je nezakonit još uvijek može ponovno učitati. “DSA to još nije odobrila. Greška." Tako su krivotvoreni proizvodi stalno završavali na Temuu. U pravilu ne postoji tržišna odgovornost. “Potrošači su prevareni, vlasnici marki su prevareni”, kaže Kammerer.
Wenko, Knipex i mnogi drugi vam mogu reći nešto o tome. Knipex je opetovano tražio od Temua da ukloni artikle sa svog tržišta. Portal je to udovoljio, no članci su se nedugo nakon toga opet mogli pronaći. Ili od istog trgovca ili od drugog trgovca. Putsch smatra da svatko tko upravlja nečim što stalno krši zakon mora snositi odgovornost. Knipex je prije mnogo godina imao sličnih problema s Amazonom, no stvari su krenule na bolje.
Međunarodna pravna pomoć
A lažni dileri? Tu se stvari još više kompliciraju. U načelu, vlasnici robnih marki mogli bi poduzeti mjere ako dobavljači nude krivotvorene proizvode, kaže Kammerer iz udruge robnih marki.
“Za strane pružatelje međunarodna pravna pomoć je nužna. Ovo je vrlo složeno i dugotrajno, posebno u Aziji. Stoga je provedba zakona gotovo nemoguća.”
Temu demantira
Temu negira optužbe.
"Odmah istražujemo izvješća o mogućim kršenjima i poduzimamo potrebne mjere, na primjer brisanjem ponuda i slika", rekao je glasnogovornik tvrtke.
Nositelji prava svoje pritužbe mogu podnijeti putem portala; 99 posto zahtjeva se brzo riješi. Prodavači koji opetovano ili ozbiljno krše ova pravila bit će trajno uklonjeni s platforme.