Završio je 11. međunarodni sajam turizma PLACE2GO. Kakvi su Vaši dojmovi?
Ovo je za nas organizacijski bio najzahtjevniji sajam do sada. Najvećim dijelom je tako jer je termin održavanja sajma bio u siječnju, pa je samim time komunikacija s izlagačima i posjetiteljima bila otežana budući da su sajmu prethodili blagdani i skijaška sezona. No, i ovaj put smo dokazali da smo i u najtežim uvjetima sposobni organizirati sajam. Posebno sam ponosna na ovogodišnje panele kojima smo otvorili neke značajne teme poput Hrvatske kao destinacije izvrsnosti, što ona uistinu i jest, pristupačnog turizma, koji se odnosi na osobe s nekim fizičkim hendikepom, zapošljavanja u turizmu, putovanja sa četveronožnim suputnicima, značaja sporta u turističkim produktima, zelenom turizmu i ostalim aktualnostima.
Ove godine PLACE2GO imao je nešto veći naglasak na poslovni segment. Otkud ta ideja?
Kako smo prošle godine donijeli odluku da se i mi pridružimo neradnoj nedjelji, ne zato da našim sugrađanima ukinemo dio programa, već da se naši izlagači na miru i sigurno vrate svojim kućama (znamo da iza nedjelje dolazi ponedjeljak koji je svima radni dan), prirodno se nametnula i odluka da prva dva dana budu poslovna. Četvrtak i petak nisu dani kada šira publika odlazi na događanja u prijepodnevnim satima. Zato smo četvrtak pretvorili u isključivo poslovni dan, dok je u petak poslovni (B2B) dio trajao od 10 do 16 sati, a nakon toga sajam smo otvorili za javnost. Poslovni segment na samom sajmu raste iz godine u godinu, a to je vidljivo i u samoj sajamskoj mobilnoj aplikaciji preko koje je ove godine dogovoreno više od 500 sastanaka.
Koji su izazovi tvrtki koje direktno i indirektno obavljaju turističku djelatnost?
Izazovi turizma današnjice su veliki. Današnji gost je sve zahtjevniji. Za svoj novac očekuje vrhunsku uslugu, a konkurencija pružatelja usluga nikada nije bila veća. Hotelu sa 5 zvjezdica više nije dovoljno imati lijepo uređen interijer, vrhunsku hranu i ljubazno osoblje. Pri izboru hotela često će prevagnuti neka gotovo „nevidljiva“ usluga koja je gostu bitna kao što su kvaliteta i ponuda animacije za djecu ili uključen besplatni transfer od zračne luke u cijenu boravka. I sama sam imala prilike proputovati veći dio svijeta i boraviti na različitim mjestima, te se uvjeriti u raznolikost turističke ponude. Mnoge od usluga na koje sam naišla na poznatim turističkim destinacijama poput Kariba, Francuske Polinezije, Mauricijusa, Maldiva, Bliskog istoka, SAD-a, afričkih i europskih destinacija mogle bi se uspješno implementirati i u našu hrvatsku turističku ponudu.

Foto: Jan Serdar
Ovogodišnji paneli obuhvatili su teme: privlačenje zahtjevnih gostiju, putovanje s kućnim ljubimcima, apartmanizaciju, sportska putovanja… Koji su zaključci nekih od panela i mogu li se primijeniti na turizam u Hrvatskoj?
Neki od panela bili su svojevrsni highlight ovogodišnjeg sajma. I sama sam uživala i slatko se nasmijala na panelu o putovanju s kućnim ljubimcima. Imam jednu malu bishonkicu i ne putujem često s njom jer me strah kako će se snaći u hotelima, no slušajući izlaganja naših panelista koji su na tako jednostavan i plastičan način prikazali „pseći život“ u hotelu, uvjerila sam se da to nije nimalo zahtjevno. Anegdote o zaljubljivanju četveronožaca iz susjednih soba, nikoga nisu ostavile ravnodušnim. Pažnju je privukao i panel o Hrvatskoj kao destinaciji izvrsnosti što je posvjedočeno uvrštenjem na visoko 2. mjesto ljestvice Virtuosa za 2024. godinu koja nam je prezentirana na ILTM sajmu luksuznog turizma u Cannesu u prosincu prošle godine.
Na panelima se govorilo i o putovanjima za osobe s invaliditetom. Koliko su hrvatski hoteli i apartmani pripremljeni za primanje takvih turista, što je sve potrebno za prilagođavanje putovanja osobama s invaliditetom?
Posebnu težinu imao je i panel na kojem su nastupile osobe s nekim fizičkim nedostatkom. Moderatorica Ida Prester, sada već zaštitno lice našeg sajma, postavila je pitanje gluhoslijepoj kiparici Sanji Fališevac zašto putuje kada ne vidi i ne čuje, što je izazvao očekivanu reakciju svih prisutnih. Izlaganje Sanje Fališevac od 7 minuta i odgovori na pitanja koja joj većina ljudi i postavlja ostavili su prisutne bez daha. Ljudi poput Sanje mogu biti ambasadori promjena u sustavu i doprinijeti boljem razumijevanju njihovih želja i potreba. Zaključak je da su hrvatski hoteli bazično prilagođeni, no kako kaže naš panelist Denis Marijon iz Hrvatskog saveza udruga za mlade i studente s invaliditetom SUMSI, poanta nije u izgradnji posebnih dizala za osobe s invaliditetom i posebnih toaleta, već u korištenju istih za sve, samo prilagođenih dimenzijama svima nama – to se zove pristupačni turizam.

Foto: Jan Serdar
Poznati travel blogeri govorili su na putopisnim predavanjima. Koje biste predavanje izdvojili kao najviše korisno i najzanimljivije za ljubitelje putovanja?
Teško je neko predavanje posebno izdvojiti jer je svako bilo odlično na svoj način. Seriju putopisnih predavanja već u petak je započeo Vlado Šestan i odveo nas na afričke safarije. Hrvoje Jurić je otkrio neke trikove za sve one koji na putovanjima žele napraviti dobru fotografiju. Ljubitelji avanture slušali su priče Sarah i Darjana o Raji Ampatu i zemlji ljudoždera, a ljubitelji „vjetra u kosi“ dobili su nove ideje od našeg poznatog televizijskog lica Aleksandra Stankovića koje su najbolje destinacije za putovanje motorom. Poznati gastrobloger Ribafish i njegova bolja polovica Kasandra realistično su prezentirali sve ljepote Šri Lanke, a Jurica Galić Juka odveo nas je u Sudan. Naši najdugovječniji sudionici Putoholičari pojačani s Kruzovima posjetili su Crnu Goru, a Dejan Nemčić je otkrio onim mlađim putnicima sve mogućnosti putovanja po Europi. Šlag na kraju bila je i Martina Validžić koja nam je otkrila koji je to najsretniji grad.
Aktualni sajam posjetili su i izlagači iz Kine, Šri Lanke i Litve. Kako su izlagači zadovoljni sajmom?
Naš sajam se ne može uspoređivati s velikim svjetskim sajmovima poput onog Londonskog, Berlinskog ili sajma u Dubaiju… Mi smo malo tržište i pravi je uspjeh dovesti izlagače s dalekih tržišta koji se žele predstaviti ovdje u Hrvatskoj. Zato volimo reći da je naš sajam mali butik sajam na kojem je, zbog njegove veličine, omogućena direktna interakcija između izlagača i posjetitelja, bilo onih poslovnih ili šire publike. Na velikim sajmovima taj se kontakt uglavnom svodi na razmjenu vizitki jer, nažalost, nitko nema vremena za dulje razgovore. Na našem se sajmu dogovori više konkretnih suradnji nego možda na nekim drugim sajmovima, jer svatko ima vremena za sugovornika.
Što je vama najdraže na sajmu PLACE2GO?
Meni je osobno najdraži adrenalin koji osjetim svake godine iznova kada uđem u praznu Arenu. Onaj osjećaj da krećeš od ničega i da se to pretvara u nešto u vrlo kratkom vremenu totalno me ispunjava. Naravno, to sve ne bi bilo moguće bez savršene koordinacije s našim kooperantima koju vode Roberto, Tomislav i Ines, te naše Tonke, Vlatke i Ide koje su zadužene za programski dio. To je naš stalni tim koji je toliko usklađen da u ovom iznimno napornom poslu svi uživamo.
Kada možemo očekivati 12. izdanje sajma? Možete li nam otkriti što možemo očekivati?
Kako su nam se ove godine dogodile neke okolnosti na koje sami nismo mogli utjecati, poput velike snježne mećave i problema u dolasku izlagača koji su ostali zarobljeni na nekim europskim aerodromima, odlučili smo sajam pomaknuti na veljaču. Tako da je novi termin sajma od 6 do 8.veljače 2025. Dovoljno rano da se svi stignu pripremiti za buduća putovanja, a dovoljno, nadamo se, kasno da nas vremenske neprilike ne iznenade. Već sada možemo najaviti nove izlagače sa Madagaskara i Zanzibara koji su nam se u međuvremenu prijavili, a na novim destinacijama i dalje radimo.
Foto: Jan Serdar