Regionalni program obljetničkog, 20. ZagrebDoxa gotovo je tsunami hrvatskih većinskih i manjinskih produkcija, najavljuju organizatori ovogodišnjeg Međunarodnog festivala dokumentarnog filma koji će se održati od. 14. do 21. travnja u Kaptol Boutique Cinema.
Samo iz Hrvatske bilo je više od šezdeset prijava u selekcijskom periodu, a prikazat će se 21 dokumentarna priča uronjena u aromu stvarnosti koju jako dobro poznajemo, stoji u najavi.
Mađarski "Tlak u kabini" Eszter Nagy i Sáre Czire, koji će imati svjetsku premijeru na ZagrebDoxu, intimni portret novih suroditelja i njihov neobični model obiteljskog života.
Film "Arsenijev sjajan zagrobni život" Alexandrua Solomona istražuje idolopoklonstvo i potrebu za postojanom vjerom, te kako tu potrebu lako može eksploatirati i tržište i ekstremna politička desnica.
Tu su i dva filma većinski srpskih produkcija, "Flašaroši" i "Flotacija". U prvom Eluned Zoë Aiano i Alesandra Tatić se bave srpskim gradom poznatom po čarobnim praksama i nadnaravnim bićima kojeg uništava kontinuirano rastući rudnik bakra, a u drugom Nemanja Vojinović prikazuje na periferiji Beograda posljedice prekomjerne potrošnje.
Film "Šutnja razuma" forenzički je videoesej redateljice Kumjane Novakove o ženama silovanima i zlostavljanima tijekom rata u Bosni i Hercegovini. Albanski film "Još jedan dan" Eneosa Çarke portretira dvoje umjetnika s margine, a "Žurnal 242 - Sunčane pruge" Nike Autor vodi gledatelje u prošlost, na Omladinske radne akcije.
Još jedan film dolazi iz Slovenije, hrvatska manjinska koprodukcija "Tijelo" Petre Seliškar koji istražuje misterije ljudskog tijela uz pomoć umjetnosti te prijateljstva.
Mađarski "KIX", još jedna hrvatska manjinska koprodukcija, Dávida Mikulána i Bálinta Révésza, je 12-godišnja filmska Odiseja koja prati Sanyijevu transformaciju od buntovna klinca s ulice u Budimpešti do razočarane mlade osobe.
Koprodukcija je i "Vilinski vrt" Gergea Somogyvárija o 19-godišnjoj transrodnoj tinejdžerici koju je obitelj izbacila na ulicu, i 60-godišnjem beskućniku.
Hrvatski filmovi autora svih generacija i najrazličitijih tema
U konkurenciji su i dva filma nedavno umrlog redatelja Ivana Faktora, "Bol" i "Trokut Pravac Točka". Prvi je imao svjetsku premijeru u Rotterdamu i prati zadnje dane samog autora, a drugi je svjetska premijera i sažima erupciju necenzuriranih, nesuspregnutih izjava, govora, činova i zajedničkih dojmova trojice protagonista.
Od hrvatskih filmova tu je i "Da mi je biti kamen" Ane Hušman koji kroz protagonistkinju Malu Jelu podsjeća na događaje koji su odredili budućnost krajolika Like.
Svjetsku premijeru će imati i novi film Renate Poljak, "Šume šume", formiran oko četiri priče, četiri žene i spaja vizualno impresivne segmente sa svjedočanstvima partizanki.
Igor Mirković dolazi s filmom "Lijepi i dragi ljudi" koji kroz milenijske akcije fotografa Šime Strikomana otkriva njegove 'modele', Katarina Lukec s filmom "Đe je kruva nema gladi" u kojem prati život stanovnika većinski srpskih sela iz kninske okolice, a Lucija Brkić s "U tranzitu" o skupinama migranata koji bježe u novi život.
Anja Koprivšek predstavlja "Grand Prize" u kojem pod okriljem rastuće zagrebačke ballroom scene mladi trans muškarac pronalazi podršku u veteranki scene.
Rea Rajčić u filmu "1001 noć" dogovri o Emi (85) i Maji (80), najvjernijim gledateljicama i najsmješnijim kritičarkama turskih sapunica.
Film "Galeb" Davida Lušičića je dokumentarni esej koji prikazuje posljednji pokušaj rekonstrukcije Titovog broda, dok "Duboki tonovi" Igora Ilića govore o zacjeljivanju psiholoških trauma koje je kod inženjera zvuka i glazbenika Bože Ilića izazvao zagrebački potres 2020.