Sreću i zadovoljstvo svojim poslom ne krije a predrasuda kaže, više nema. Zajedno s kolegicama dodaje, nije dozvolila da ih slome priče kako one nešto ne mogu. Danas smo sve tu i svaka obavlja svoj posao jednako kao i kolege, poručuje. Kako je počela njena životna i željeznička priča, otkrila nam je u novom djelu serijala tekstova 'Svijet ravnopravnosti', kroz koji ćemo vas upoznavati sa ženama u atipičnim zanimanjima.
Ljubav prema vlakovima postoji odmalena, a i obitelj, odnosno vaš otac je radio na željeznici. Kako je cijela priča počela?
Dijete sam iz željezničarske obitelji. Otac mi je radio kao pružni poslovođa na remontu i rado je sa mnom dijelio svoja radna iskustva.
Sve je počelo tako što sam upisala srednju željezničku školu, smjer tehničar za željeznički promet. Nakon što sam uspješno završila srednju školu upoznajem svoga današnjeg supruga koji je onda bio, a i sada je prometnik vlakova u kolodvoru Dugo Selo.
Nekoliko godina nakon završetka srednje škole dobivam posao u HŽ Putničkom prijevozu i počinjem raditi kao kondukterka u vlaku. Kondukterski posao obavljala sam 6 godina, ali mene je vukla želja da vozim vlak.
Kako su svojevremeno reagirale obitelj i kolege kada ste izrazili želju za upravljanjem vlakovima?
Dugo vremena razmišljala sam i analizirala bih li ja to mogla, odnosno je li to za mene. Taj je posao vrlo odgovoran jer se želja za njim i njegova realnost jako razlikuju. Rekla sam svojima u obitelji da bih probala nastaviti školovanje i krenuti u novu životnu avanturu. Naravno, podrška je bila tu i tako sam se odlučila postati strojovotkinja.
Foto: HŽPP
Koliko je trajala prekvalifikacija, te koliko je to težak proces?
Moje osposobljavanje prolazilo je kroz različite faze.
Najprije sam završila prekvalifikaciju za strojovođu koja je trajala 3 mjeseca. Nakon toga krenulo je osposobljavanje za strojovođu u HŽ Putničkom prijevozu koje je trajalo 880 sati. Velika podrška bili su mi mentori koji su imali strpljenja za moja pitanja, koji su se zaista trudili i na tome sam im zahvalna. Nakon osposobljavanja kada sam samostalno počela voziti vlakove, bili su tu za mene.
Kakav je osjećaj upravljati kompozicijom teškom stotinama tona?
Osjećaj upravljanja ne može se opisati - taj adrenalin i ta sreća!
Obzirom imam položen ispit za 4 serije vučnih vozila, ni jedan dan nije mi isti.
Danas ću s lokomotivom i vagonima voziti u Vinkovce, dok već sutra vozim niskopodni vlak prema Volinji, a dan nakon toga prema Ogulinu. Različite su to pruge; jedna je ravničarska, druga brdovita. Svaka vožnja izazovna je na svoj način i to je ljepota ovog posla.
Kakva je bila vaša prva vožnja?
Moja prva vožnja bila je prema Ogulinu - noćna smjena, kiša i magla, lokomotiva i vagoni. Bila je to jedna od težih smjena jer nije isto upravljati lokomotivom i niskopodnim vlakom. No sve je odlično prošlo, bila sam presretna. Dokazala sam sebi i drugima da ja to mogu.
Na kojoj trasi najčešće prometujete?
Svaki mjesec dobijemo raspored gdje i što vozimo tako da svaki dan vozimo po drugoj pruzi. S obzirom na to da živim na zagrebačkom području, vozim od Zagreba do Vinkovaca, Novske, Siska, Ogulina, Sunje, Volinje, Zaboka, Koprivnice, kao i gradsko-prigradske vlakove na relaciji Dugo Selo – Harmica te vlakove do graničnog kolodvora Dobova.
Foto: HŽPP
Svojedobno ste bili druga žena u Hrvatskoj koja vozi vlakove. Danas ima još kolegica s istim zanimanjem. Postoje li još uvijek predrasude prema vašem poslu i smatrate li kako se i dalje trebate više dokazivati jer ste žena?
Što se tiče predrasuda, više ih nema. Imamo jednu kolegicu u Rijeci, a nas tri u Zagrebu, sve radimo u HŽ Putničkom prijevozu. Nismo dozvolile da nas slome priče da mi nešto ne možemo. Evo danas smo sve tu i svaka obavlja svoj posao jednako kao i kolege.
Kako putnici reagiraju kada shvate tko upravlja vlakom?
Putnici su se naviknuli osobito oni koji se svakodnevno voze vlakom.
Ponekad neki putnik bude iznenađen pa nas pita u nevjerici: „Vi vozite vlak?“ Zaista putnici uvijek lijepo reagiraju i požele nam sretan put.
Znamo kako je riječ o poslu koji zahtjeva veliku koncentraciju, koje su njegove mane, a koje vrline?
Ovaj posao je vrlo zahtjevan. Idete na posao, a ne znate kako će dan završiti. Tu mora biti ogromna doza odmora i koncentracije.
Jedan dan će biti sunce, ali će se dogoditi pregaženje, a drugi dan kada pada kiša ili je magla ili snijeg dan će završiti u najboljem mogućem redu. U ovom poslu to se ne može znati. Naravno, kao i u bilo kojem poslu, tu postoje i kvarovi koje najprije pokušavamo sami otkloniti pa opet morate biti smireni i koncentrirani jer si morate pomoći i putnike dovesti do odredišta. Kolege su imali kvarove na otvorenoj pruzi, u šumi i noći. A tu ne smije biti panike! Svaku situaciju potrebno je riješiti smireno i u što kraćem roku.
Kako uspijevate uskladiti sve obiteljske i poslovne obveze?
Što se tiče usklađivanja obiteljskih obaveza i posla funkcioniram dobro.
Djeca su sada već velika, suprug također radi u smjenama pa je uvijek netko doma. Pomažemo jedni drugima da to sve bude dobro.

Foto: HŽPP
Postoji li neki dio posla u kojem bi se još odlučili okušati, nagibni, dizelski vlakovi?
Sto se tiče dizelskih vlakova, zašto da ne! Jednog dana ako se ukaže prilika za polaganje te serije vlaka, rado bih se okušala u tome. Pa putovanje prema Splitu, to bi me baš veselilo.
Sigurno dosta komunicirate sa svojim kolegicama koje upravljaju vlakovima, kakva su njihova iskustva?
S kolegicama surađujem izvrsno. Svaki dan jedna drugoj prepričamo svoj radni dan uz šalicu kave. U slučaju bilo kakvih problema, tu smo jedna drugoj na pomoći. U ovom poslu koji je za širu javnost još uvijek više za muškarce ženska solidarnost je važna. I baš zato dodatno volim podijeliti svoja iskustva s kolegicama, kao i čuti njihova.
Što bi ste poručili kolegicama odnosno svim ženama koje se možda dvoume oko toga krenuti ili ne vašim stopama?
Svim ženama poručila bih jedno – uvijek slijedite svoje snove. Ni jedan posao nije pretežak ni prezahtjevan ako ga zaista želite raditi i ako ste predani uvijek ćete uspjeti.
Foto: HŽPP
***
Sadržaj je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije.