Talijanski grad Torino, dom najstarije tvornice automobila u Europi, simbol je industrijskog propadanja s kojim se dijelovi kontinenta suočavaju dok se njegovi proizvođači automobila bore s troškovima elektrifikacije, niskom potražnjom i konkurencijom iz Kine.
Smješten u podnožju Alpa u sjeverozapadnoj Italiji, Torino je mjesto gdje je Fiat, sada dio multinacionalne Stellantis, suosnivala obitelj Agnelli prije 125 godina. Sada se bori s padom svoje nekoć dominantne industrije, što je vidljivo u stanju njezine povijesne tvornice Mirafiori.
Tvornica proizvodi električni gradski automobil Fiat 500 i dva sportska automobila Maserati, no zbog niske potražnje proizvodnja je obustavljena veći dio godine, a 2800 radnika je na odmoru zbog smanjene plaće.
"Mirafiori je već zatvoren. Samo se ponekad ponovno otvara", kaže za Reuters Giacomo Zulianello, radnik u tvornici i dužnosnik sindikata FIOM Cgil koji je među onima koji su otpušteni do početka studenoga.
Kako bi preživio, Fiat je dopustio da se njegov talijanski identitet razrijedi kada je preuzeo i potom se spojio s Chryslerom 2014., stvarajući Fiat Chrysler Automobiles (FCA), te se pridružio proizvođaču Peugeota PSA u osnivanju Stellantisa 2021.
U međuvremenu, Torino je izgubio četiri svoje tvornice automobila u posljednja četiri desetljeća, počevši od Lingotta 1982. - poznatog po testnoj stazi na krovu koja se pojavljuje u klasičnom britanskom filmu iz 1960-ih "Talijanski posao" - do prošle godine s Grugliaskom.
Mirafiori - nekoć simbol Fiatove moći, koji je zapošljavao oko 60.000 ljudi i proizvodio čak 1 milijun automobila godišnje, uključujući originalni Fiat 500 na svom vrhuncu 1960-ih - spao je u sjenu onoga što je bio.
"Ovdje u Torinu postoji tabu riječ, a to je 'propadanje'... možemo je zvati kako god želimo... ali to je prilično nepobitna činjenica", kaže Luca Davico, urbani sociolog s torinske Politehnike.
U Torinu i njegovim predgrađima živi oko 2,2 milijuna ljudi.
Grad se pokušao ponovno osmisliti kao turističko odredište hvaleći svoje elegantno središte, vrhunske muzeje i hranu te blizinu Alpa, kao i središte znanja s više od desetak sveučilišta i akademija.
Također je domaćin uspješne zrakoplovne industrije i Juventusa, najuspješnijeg talijanskog nogometnog kluba.
Međutim, s čak 50.000 do 60.000 radnih mjesta u tom području još uvijek povezanih s automobilskom industrijom, raspoloženje je mračno dok se Stellantisovi radnici pripremaju za nacionalni štrajk i marš u Rimu u petak kako bi izvršili pritisak na vladu i tvrtku da sačuvaju radna mjesta. Oslikavajući izazove u cijeloj industriji koji također utječu na europskog tržišnog lidera Volkswagena, Stellantisova proizvodnja u Italiji trebala bi pasti ispod 500.000 vozila ove godine, najmanje od 1958. godine, prema sindikatu FIM Cisl.
Mirafiori je sada posljednja tvornica automobila koja stoji u Torinu, a njezina radna snaga uglavnom ne radi i bliži se mirovini. Prosječna dob im je 57-58 godina, kažu sindikati, a mlađe generacije automobilski sektor više ne privlači.
Michela Sanfilippo, još jedna tvornička radnica, dobila je snažan podsjetnik na ovo kada se otišla tetovirati.
"Tip koji me tetovirao bio je vrlo mlad i kada me pitao gdje radim, a ja sam mu rekao 'Stellantis, bivši Fiat', odgovorio je 'što je to? Što proizvodi?'... bilo je jako neugodno", kaže ona.
Francesco Zirpoli, profesor menadžmenta na venecijanskom sveučilištu Ca' Foscari i znanstveni direktor njegova Centra za inovacije u automobilizmu i mobilnosti, kaže da je talijanska proizvodnja automobila pala zbog toga što Stellantis štedi na ulaganjima u nove modele, posebno za svoje talijanske tvornice.
"Više od pogreške, to je bio izbor", kaže.
Prijelaz s Fiata na Stellantis znači da Torino više nije glavno središte za inženjering i razvoj proizvoda, dodaje Zirpoli. Najnoviji Fiati, Alfe i Lancie stilizirani su u Italiji, ali koriste uglavnom francuske motore i platforme.
Proizvode se u inozemstvu, a izvršni direktor Stellantisa Carlos Tavares rekao je da bi izrada jednog od njih - Alfa Romeo Junior - u Italiji, a ne u Poljskoj, dodala 10.000 eura (10.900 USD) njegovoj maloprodajnoj cijeni.
Mirafiori, poznat kao "grad u gradu", ogroman je kompleks koji se prostire na više od 2 milijuna četvornih metara. Ali sada, kada Zulianello ide na posao, suočava se s 15 minuta hoda od tvorničkih vrata do proizvodne trake kroz napuštene prostore.
Radnici na odsustvu dobivaju samo oko 1100 eura mjesečno nakon poreza, u usporedbi s redovnom plaćom od oko 1600 eura. Sindikati kažu da se mnogi od njih bore za život...