Upravo se sintagma 'zelena revolucija poslovanja' odnosi na sve veći naglasak koji poslovne organizacije potiče na održivost, društvenu odgovornost i transparentno upravljanje. Ovaj koncept se razvio kao odgovor na rastuću zabrinutost za utjecaj poslovanja na okoliš, društvo i ekonomske sustave.
Riječ je ne samo o načinu na koji tvrtke posluju, već cijelom nizu standarda koji imaju dubok i dugotrajan utjecaj na globalno poslovno okruženje.
ESG, odnosno ekološki, društveni i upravljački čimbenici, predstavljaju temelj te globalno usvojene principe ponašanja i djelovanja koji omogućuje tvrtkama da usklađuju svoje ciljeve s dugoročnom dobrobiti planeta, društva i investitora.
Ovaj akronim na globalnoj razini budi velik interes, no u Hrvatskoj još uvijek nije tako.
Ako pak pitate građane Hrvatske, prema nedavnom istraživanju tvrtke Medianet na uzorku od 1.000 odraslih stanovnika, tek jedan od deset ispitanika upoznat je s pojmom ESG-a. Pritom su mlađe dobne skupine, oni između 25 do 34 godine, te ispitanici s visokim stupnjem obrazovanja, kao i stanovnici grada Zagreba, u odnosu na ostale regije, u većem udjelu čuli za navedeni pojam.
Za ESG su ispitanici najviše čuli putem medija, osobito kroz tisak. S druge pak strane, ako i nisu čuli za ESG, češće percipiraju teme vezane uz održivo poslovanje te upravljanje po ESG principima. Tako njih 21 posto navodi da u medijima primjećuje teme vezane uz zaštitu okoliša i brigu o zajednici, 28 posto je onih koji primjećuju kvalitetan odnos prema zaposlenicima, a 24 posto brigu o zaštiti privatnih podataka ili korupciji.
Upravo iz ovih razloga nužno je učestalo širu javnost upoznavati s pojmom ESG-a i njegovim benefitima te što primjena ovih principa doprinosi tvrtkama i zašto su ključni za današnje poslovanje.
Foto: Shutterstock
ESG je skup kriterija koje investitori, dionici i potrošači koriste prilikom donošenja odluka o tvrtkama, a obuhvaća tri faktora. Jedan je okoliš, odnosno ekološki fokus te kako pojedina tvrtka odgovara na pitanja poput klimatskih promjena, emisije ugljičnog dioksida ali drugih štetnih tvari, upravljanja otpadom, mjera energetske učinkovitosti, brige o cirkularnoj ekonomiji, skrbi o vodama i očuvanja biološke raznolikosti. Ovo ne samo da doprinosi očuvanju planeta, već također smanjuje operativne troškove i rizike povezane s promjenama u okolišu.
Drugi kriterij je društvo ili društvena dimenzija te procjena odnosa tvrtke prema zaposlenicima, potrošačima i zajednicama u kojima djeluju. Ova kategorija obuhvaća poštivanje ljudskih prava, raznolikost, inkluzivnosti, radnih uvjeta, angažmana u zajednici. Tvrtke koje se fokusiraju na društvenu odgovornost često privlače i zadržavaju talentirane pojedince, dok istovremeno izgrađuju pozitivan ugled u zajednici.
Treći kriterij upravljanje, prvenstveno se odnosi na unutarnju strukturu samih tvrtki, poslovno-upravljačku etiku, procese donošenja odluka, kibernetičku sigurnost, zaštitu podataka. Kvalitetno korporativno upravljanje ne samo da poboljšava ugled tvrtke, već osigurava dugoročnu stabilnost i održivost.
Svaki od navedenih segmenata nosi izazove, ali u konačnici izrazito pozitivne učinke.
Tvrtke koje se pridržavaju gore navedenih kriterija stvaraju pozitivnu percepciju u očima potrošača, investitora i regulatornih tijela. Također, prema svim istraživanjima tvrtke koje implementiraju ESG načela imaju veću vrijednost tijekom vremena, odnosno investitori sve više traže tvrtke s jasnim ESG strategijama, što otvara vrata novim izvorima kapitala.
Fokus na ekološke i društvene aspekte pomaže tvrtkama minimizirati potencijalne rizike povezane s regulatornim promjenama i negativnim medijskim izvještajima. Održivost potiče na razvoj inovativnih rješenja koja često rezultiraju većom efikasnošću i konkurentskim prednostima. Ne manje bitno je i privlačenje talenata i zadržavanje kvalitetnih zaposlenika. Naime mladi, milenijalci i Z generacija sve više cijene poslodavce koje imaju pozitivan društveni i ekološki utjecaj te su skloni pridružiti se takvim kompanijama.
Gledajući u konačnici, prihvaćanje ovog sveobuhvatnog okvira omogućuje tvrtkama da daju pozitivan doprinos društvu i zaštiti okoliša te potiču održivi rast. Ulaganje u ekološke, društvene i upravljačke aspekte poslovanja ne samo da unaprjeđuje odnose s dionicima, već i potiče inovacije, smanjuje rizike te čini tvrtku relevantnim i odgovornim akterom u današnjem poslovnom okruženju.
Tvrtke koje slijede ovaj model ne samo da doprinose boljem svijetu, već i osiguravaju svoju budućnost kroz trajnu uspješnost. "Zelena revolucija poslovanja" promiče uravnoteženi pristup ekonomskim, ekološkim i društvenim pitanjima kako bi se stvorila održiva budućnost za sve dionike.