Rijetke zemlje su ključne za proizvođače automobila jer se koriste u permanentnim magnetima u motorima električnih vozila, kao i u drugim komponentama koje se nalaze u svim automobilima. Kina, koja dominira u opskrbi i preradi materijala, pooštrila je kontrolu izvoza u travnju kao odgovor na eskalirajući američki tarifni rat.
Resursi iz Južne Afrike
Njemački Mercedes-Benz pregovara s britanskom tvrtkom Rainbow Rare Earths kako bi osigurao buduću proizvodnju iz svog južnoafričkog rudnika, doznaje Financial Times od osobe upoznate s razgovorima.
Rainbow, koju podržava TechMet, rudarska tvrtka u djelomičnom vlasništvu američke vlade, očekuje da će 2027. godine početi proizvoditi rijetke zemlje koje će završiti u permanentnim magnetima.
Mercedes je odbio komentirati. Rainbow je rekao da "nastavlja napredovati u razgovorima o otkupu s raznim sudionicima u industriji", uključujući proizvođače automobila i globalne trgovačke tvrtke.
Frank Eckard, glavni izvršni direktor njemačkog proizvođača magneta Magnosphere, rekao je da su Porsche i drugi proizvođači automobila tražili dodatne zalihe kako bi izbjegli zatvaranje proizvodnih linija u nadolazećim tjednima.
„Svi su počeli zvati i pitati: 'Možete li nam dati 2000 magneta jer će naša linija stajati. Cijena nije problem - razgovarajmo o tome što možete učiniti, kada to možemo imati i kako to možete učiniti.' To je jednostavno nevjerojatno“, rekao je Eckard.
Porsche je odbio komentirati svoje dobavljače.
Alternativni izvori
Eckard je predvidio da će proizvodnja automobila biti zaustavljena do sredine srpnja osim ako tvrtke ne pronađu alternativne izvore za magnete.
Nestašica nije ograničena samo na Europu - Ford je u svibnju privremeno zaustavio proizvodnju u svojoj tvornici sportskih terenskih vozila u Chicagu zbog nedostatka magneta.
Neke tvrtke pitaju Magnosphere, koja koristi rijetke zemne materijale iz Kine za proizvodnju svojih magneta, hoće li ih moći proizvoditi bez oslanjanja na kineske zalihe, prema Eckardu.
Analitičari Berenberga u četvrtak su rekli da će geopolitička borba oko metala "katalizirati ulaganja u ne-kineske lance opskrbe", a očekuje se da će tvrtke uključujući Rainbow imati koristi.
Čelnici automobilske industrije više su puta upozoravali da će zalihe rijetkih zemljanih magneta trajati samo nekoliko tjedana do nekoliko mjeseci.
Hyundai i Kia kao iznimke
Jedna od rijetkih iznimaka je Hyundai. Južnokorejski proizvođač automobila i njegova sestrinska tvrtka Kia rekli su investitorima da imaju zalihe rijetkih zemalja koje traju barem do kraja godine, prema dvjema osobama upoznatima s raspravama.
"Kao dio naših standardnih poslovnih praksi, održavamo odgovarajuće razine zaliha kako bismo podržali neprekidnu proizvodnju. Ne otkrivamo specifične detalje o zalihama ili strategije nabave", rekao je Hyundai.
Čak i ako europski proizvođači automobila osiguraju rijetke zemlje iskopane izvan Kine, većina proizvodnje magneta odvija se u Aziji.
"Osim ako Europa ne shvati ozbiljno u vezi s proizvodnjom trajnih magneta, nećemo riješiti problem", rekao je jedan direktor.
Peking je nedavno pristao ubrzati odobravanje izvoznih dozvola za rijetke zemlje za neke europske tvrtke nakon upozorenja da njegov novi sustav licenciranja za rijetke zemlje i srodne magnete riskira uzrokovati široko rasprostranjene prekide rada tvornica i poremećaje u globalnim lancima opskrbe.
No, rukovoditelji industrije rekli su da bi se proizvođači i dalje mogli suočiti s kašnjenjima u primanju svojih pošiljki rijetkih zemalja i magneta zbog zaostataka u zahtjevima za dozvole.