Irski prijevoznik već je otkazao do 2 milijuna sjedala tijekom nadolazeće zime, a ljeto je upravo prošlo, zbog odbijanja plaćanja povećanja naknada od 6,5 posto od strane državnog španjolskog operatera Aena.
„Trebam se vratiti u Madrid za dva tjedna, vjerojatno ću najaviti još milijun sjedala sljedećeg ljeta“, rekao je izvršni direktor Ryanaira Michael O'Leary za Financial Times nakon godišnjeg sastanka zrakoplovne tvrtke u četvrtak.
Povećani troškovi
„Ako su troškovi u regionalnoj Španjolskoj previsoki, letjet ću negdje drugdje. Bolje nam je letjeti po istoj cijeni do mjesta poput Palme [na otoku Mallorci] nego letjeti do Jereza.“
Ryanair je pozvao Aenu da otkaže povećanje troškova. „Ako španjolska vlada ne može uvjeriti Aenu [da odustane], onda ih ionako ne želim usluživati“, dodao je O’Leary.
Prošli tjedan, prijevoznik je izjavio da neće obavljati zimske letove za španjolske zračne luke, uključujući Santiago de Compostelu, Vigo, Valladolid, Jerez i Tenerife na Kanarskim otocima.
Ryanairov spor s Aenom najnoviji je spor između zrakoplovne tvrtke i vodećeg europskog operatera zračnih luka oko naknada. O’Leary je rekao da je zrakoplovna tvrtka, koja se ove godine sukobila i s francuskim vlastima, zauzela pristup „udari krticu“ u sporovima s operaterima zračnih luka, umjesto „Napoleonove strategije“ određivanja budućih ciljeva.
Aena optužuje Ryanair za iznudu
Aena, koja tvrdi da njezino povećanje iznosi 0,68 eura po putniku, optužila je Ryanair za „iznudu“ i nepoštenje, rekavši da je zrakoplovna tvrtka formalno podnijela zahtjev za obavljanje većeg broja letova koji nisu odgovarali njezinim tvrdnjama o otkazivanju ruta.
Predsjednik Aene, Maurici Lucena, prošli je tjedan nazvao Ryanair "drskim", rekavši da zrakoplovna tvrtka ima "uznemirujuću plutokratsku" viziju politike u kojoj bi se "vladino odlučivanje trebalo prikloniti interesima ekonomski najmoćnijih tvrtki".
Nema znakova da će se španjolska lijeva vlada okupiti na strani Ryanaira. Lucena je bivši političar iz vladajuće Socijalističke stranke, a Óscar Puente, španjolski ministar prometa, prošli je tjedan podržao Aenu optužujući Ryanair za "ucjenu".
Španjolska država ima 51 posto udjela u operateru zračne luke, koji je također vlasnik britanske zračne luke Luton.
Španjolska je važno tržište
Ryanair trenutno prevozi više putnika u i iz Španjolske nego bilo koja druga zrakoplovna tvrtka, uključujući vodećeg prijevoznika zemlje, Iberiju.
O’Leary je rekao da Aena ima „monopolski pristup određivanju cijena“ gdje „svi plaćaju iste naknade u Barceloni kao i u zračnim lukama Mickey Mousea“, te da je rezultat toga da su „sve te regionalne zračne luke prazne“.
„Ludost je imati zemlju veličine Španjolske s jednim velikim monopolističkim“ operaterom, dodao je.
Tvrdi da je spor, koji je izazvao značajan publicitet, zapravo pomogao povećati rezervacije Ryanaira, koje su „porasle za 8 posto u tjedan dana“.
Od milijun sjedala uklonjenih iz regionalnih zračnih luka, rekao je da je „oko pola milijuna već preusmjereno u Málagu i Palmu, dok su druga otišla u regionalne talijanske destinacije“.
Španjolska je drugo najveće tržište za Ryanair nakon Italije, s 18 posto prihoda tijekom fiskalne godine 2025. do 31. ožujka.