Savršena oluja izazova za europsku automobilsku industriju ne pokazuje znake popuštanja, kažu analitičari.
Proizvođači automobila teško su se pomirili s nizom prepreka na putu do potpune elektrifikacije, uključujući nedostatak pristupačnih modela, sporije od očekivanog uvođenje punionica, intenzivnu konkurenciju iz Kine, strože propise o ugljiku i mogućnost ciljanih američkih carina.
U tom kontekstu, kažu analitičari, industrija će se pripremati za tešku vožnju iduće godine.
Sumorni izgledi
Julia Poliscanova, viša direktorica za vozila i opskrbne lance e-mobilnosti u kampanji Transport & Environment, opisala je izglede za europske proizvođače automobila kao "prilično sumorne".
“Oni zaostaju u elektrifikaciji, njihovi proizvodi jednostavno nisu tako dobri kao zastrašujuća kineska konkurencija – a to nije ničija krivnja nego proizvođači automobila”, rekla je Poliscanova za CNBC putem video poziva.
Poliscanova je istaknula činjenicu da je prodaja automobila u Europi ispod razine prije Covid-19 dok se industrija nastavlja boriti s višim kamatama.
Neki od europskih proizvođača originalne opreme (OEM) izrazili su zabrinutost zbog sljedećeg pooštravanja propisa o emisiji ugljika, osobito zbog pada potražnje za električnim vozilima.
Ograničenje prosječnih emisija Europske unije od prodaje novih vozila spremno je pasti na 93,6 grama CO2 po kilometru (g/km) od sljedeće godine, što odražava smanjenje od 15% u odnosu na početnu vrijednost za 2021. od 110,1 g/km.
Prekoračenje tih ograničenja - koja su dogovorena 2019. i dio su ambicije 27-članog bloka da postigne klimatsku neutralnost do 2050. - može rezultirati visokim kaznama.
Europsko udruženje proizvođača automobila, ili ACEA, pozvalo je EU da smanji troškove usklađivanja do 2025., "a da pritom transformaciju zelene mobilnosti drži na pravom putu".
Grupa automobilskog lobija, koja predstavlja BMW, Ferrari, Renault, Volkswagen i Volvo, izjavila je krajem studenog da je potrebno poduzeti mjere za daljnju potporu industriji, navodeći usporenu potražnju za električnim vozilima i pogoršanu gospodarsku klimu.
Glasnogovornik Europske komisije nije bio odmah dostupan za komentar o pozivima da se proizvođačima automobila osigura regulatorno olakšanje. Glasnogovornik EU-a prethodno je rekao za CNBC da je izvršna ruka bloka "osjetljiva na izazove s kojima se industrija suočava".
Što je sljedeće za europske automobilske divove?
Poliscanova iz Transporta i okoliša rekla je da je "stvarno frustrirajuće" vidjeti kako neki pozivaju Europsku komisiju da ublaži svoje propise o ugljiku.
“Za mene to nije povezano... Ciljani CO2 za automobile neće im pomoći u Kini ili prodati više automobila, to nije poanta. Međutim, ciljana emisija CO2 za vozila ključna je za njihovu konkurentnost i bržu tranziciju”, rekla je Poliscanova.
"Dakle, to ih tjera, čak i ako je to na štetu nekih od njihovih viših profitnih marži u kratkom roku, tjera ih da proizvode proizvode koji su održivi u budućnosti", dodala je.
Odgoda kazni bila bi jednaka potpunom ukidanju uredbe, rekla je Poliscanova, upozoravajući da bi to samo odgodilo neizbježno, "a to je propast europske industrije".
“Zaostajemo s elektrifikacijom. Dakle, kako, zaboga, odgađanje cilja i dodatno kašnjenje pomaže industriji? Ne shvaćam. Jednostavno ne razumijem kako to pomaže tranziciji kroz koju moraju proći, rekla je Poliscanova.
Oštar pad dionica
Dionice takozvanih "velikih pet" europske autoindustrije - Volkswagena, Mercedesa, BMW-a, Stellantisa i Renaulta - uvelike su pale ove godine, iako je francuski Renault značajna iznimka.
Stellantis uvršten na burzu u Milanu predvodi gubitke, pad od 37% od početka godine, pri čemu je njemački krizom pogođeni Volkswagen pao za 23%, a BMW sa sjedištem u Münchenu za 21% u istom razdoblju.
Renault je u međuvremenu zabilježio rast od 19% usred nade da bi proizvođač automobila mogao proći bolje od svojih rivala zbog svoje relativno ograničene izloženosti tržištima Kine i SAD-a.
"Dionice automobilske industrije imaju problema na globalnoj razini", rekli su analitičari Deutsche Bank u bilješci istraživanja objavljenoj 9. prosinca.
“Nažalost, vjerujemo da će industrija vjerojatno krenuti u još jednu godinu nestabilnosti i vjetrova u regijama. Očekujemo više buke o potencijalnim političkim implikacijama u SAD-u, daljnje najave restrukturiranja u Europi, prigušenu potražnju izvan Kine i omekšavanje cijena,”, dodali su.
Rico Luman, viši sektorski ekonomist za transport i logistiku u nizozemskoj banci ING, podijelio je pesimističan stav o izgledima za europske proizvođače originalne opreme.
"Iz financijske perspektive, bojim se da neće biti bolje jer su [EV] na kraju manje isplativi modeli", rekao je Luman za CNBC putem video poziva.
“Oni se više fokusiraju na konvencionalne hibride, kao i na plug-in hibride zbog njihove isplativosti. Dakle, ako su prisiljeni mijenjati više kako bi napunili električna vozila, to će utjecati na profitabilnost. Dakle, iz financijske perspektive ne očekujem puno poboljšanja u ovom trenutku", dodao je.
Jeftinija električna vozila
Nekoliko najvećih europskih proizvođača automobila predstavilo je niz jeftinih EV-a na pariškom Motor Showu u listopadu, nastojeći pokrenuti pad potražnje i povratiti dio tržišnog udjela koji sada drže kineski brendovi.
U to se vrijeme nadalo da bi novi modeli mogli predstavljati prekretnicu za automobilsku industriju u regiji.
Horst Schneider, voditelj europskog automobilskog istraživanja u Bank of America, rekao je da bi europski zakonodavci mogli biti potrebni za podršku proizvođačima automobila sljedeće godine, iako su tvrtke imale godine da se pripreme za nove propise o ugljiku.
“Većina proizvođača automobila zaostaje, osim možda BMW-a i Stellantisa. Volkswagen ima najveći jaz jer je ujedno i najveći proizvođač automobila i najizloženiji [motorima s unutarnjim izgaranjem]. Lansiranje električnih vozila je propalo, na neki način, ali je i Renault pod pritiskom,” rekao je Schneider za CNBC-jevu “Street Signs Europe” 6. prosinca.
"Dakle, rekao bih da su svi proizvođači automobila za masovno tržište - osim Stellantisa - pod pritiskom, samo zato što su cijene električnih vozila još uvijek previše iznad cijene ICE-a, to je otprilike 20% ili 25%", rekao je Schneider.