Trump je spominjao Muska tijekom svog govora povodom pobjede na izborima u srijedu rano ujutro, nazivajući ga "super genijem" i tvrdeći da "moramo zaštititi svoje genije. Nemamo ih toliko."
Ali odnos Trumpa i Muska nije uvijek bio tako ružičast. Bilo je to prije samo nekoliko godina, 2022., kada je Trump ocrnio Muska na Truth Socialu, konzervativnoj konkurentskoj platformi društvenih medija Muskovom Twitteru (sada X).
“Kad je Elon Musk došao u Bijelu kuću tražeći od mene pomoć za sve njegove brojne subvencionirane projekte, bilo da se radi o električnim automobilima koji ne voze dovoljno dugo, automobilima bez vozača koji se sudare ili raketnim brodovima koji vode nigdje, bez kojih bi subvencija bio bezvrijedan, i govoreći mi kako je bio veliki obožavatelj Trumpa i republikanac, mogao sam reći, "Klekni na koljena i moli", i on bi to učinio, napisao je Trump.
To je bio odgovor na Muskovu izjavu da je Trump prestar da se ponovno kandidira za predsjednika. Musk je kupio Twitter ranije te godine i pozvao Trumpa da se vrati na platformu, zajedno s mnogim drugim osobama koje su bile zabranjene zbog uvredljivih stajališta.
Musk je ekološki osviješten i vjeruje da čovječanstvo mora ići dalje od fosilnih goriva kako bi spasilo planet — a ako to znači da bi ljudi trebali kupovati Teslina električna vozila, onda je on za to. Trump je neskriveni obožavatelj fosilnih goriva i ima velike planove za otvaranje bušenja i poništavanje pravila o emisijama i subvencija za čistu energiju.
Ali Muskovo prihvaćanje slobode govora, deregulacije i politike protiv buđenja gurnulo ga je bliže Trumpu i GOP-u. Odbacivanje predsjednika Bidena na summitu o električnim vozilima pogodilo je Muska, za kojeg mnogi smatraju da je učinio više od bilo koje druge osobe kako bi električna vozila postala popularna u SAD-u.
Upravo je pokušaj ubojstva Trumpa u srpnju zapečatio dogovor za Muska. Napisao je na X ubrzo nakon pucnjave: "U potpunosti podržavam predsjednika Trumpa i nadam se njegovom brzom oporavku."
Od tada su njih dvoje sve više povezani.
Dok je Musk zadužen za tvrtke poput SpaceX-a i X-a, investitori u Teslu mogu najviše dobiti - ili izgubiti - od Muskovih veza s Trumpom.
Trump je u prošlosti rekao da su električna vozila "prevara" i da će transformacija električnih vozila uništiti američku autoindustriju i ubiti radna mjesta u SAD-u. Također je obećao da će promijeniti Bidenovu politiku prema električnim automobilima nakon povratka na dužnost.
Zakon o klimi koji potpisuje Bidenova administracija, Zakon o smanjenju inflacije, uveo je porezni kredit od 7500 USD za potrošačka vozila, uključujući brojna druga za komercijalna električna vozila i proizvodnju baterija, između ostalog.
S Trumpom u Bijeloj kući i Senatom predvođenim GOP-om, a možda i Zastupničkim domom, ta golema korist za industriju električnih vozila i Teslu mogla bi biti ugrožena.
“Ja sam za električne automobile, ali morate imati i sve alternative”, rekao je Trump u intervjuu u ožujku. "Kao prvo, ne idu daleko, koštaju previše, a svi će se proizvoditi u Kini", rekao je.
"Ne možete jednostavno prijeći na električnu energiju", rekao je Trump, dodajući da mreža nije dorasla izazovima proizvodnje i distribucije.
Ali Trump je promijenio svoj stav tek u kolovozu. “Ja sam za električne automobile. Moram biti, znaš, jer me Elon jako podržao. ... Tako da nemam izbora”, rekao je Trump tijekom skupa.
"[Trump] nije nužno veliki zagovornik koncepta prijelaza na električna vozila pod vodstvom vlade", rekao je analitičar iSeeCars Karl Brauer za Yahoo Finance. "Dakle, zanimljivo je vidjeti da ljudi osjećaju da će Elonov odnos s Donaldom Trumpom nadvladati potencijalnu promjenu politike jer mislim da propisi EPA-e i očekivanja za prodaju električnih vozila i tržišni udio nisu realni."
Brauer vjeruje da će SAD preispitati i vjerojatno poništiti stroge zahtjeve EPA-e o emisijama i savezne porezne olakšice za električna vozila, što bi bilo negativno za EV kompanije, uključujući Teslu.
Ali, s obzirom na Tesline konkurentske prednosti u EV prostoru, to bi zapravo moglo biti pozitivno za tvrtku.
"Tesla ima razmjere i opseg koji su bez premca u industriji električnih vozila, a ova bi dinamika mogla dati Musku i Tesli jasnu konkurentsku prednost u okruženju koje nije povezano s subvencijama za električna vozila, zajedno s vjerojatno višim carinama u Kini koje bi nastavile potiskivati jeftinija kineska električna vozila igrača (BYD, Nio, itd.) od preplavljivanja američkog tržišta u nadolazećim godinama", napisao je Dan Ives iz Wedbusha u bilješci ranije danas.
"Vjerujemo da bi pobjeda Trumpa Teslinim dionicama mogla dodati 40 do 50 dolara po dionici", dodao je Ives, napominjući da bi tvrtka mogla premašiti tržišnu kapitalizaciju od 1 bilijun dolara "ako se autonomni/FSD ubrza počevši od 2025. godine."
Doista, Tesline robotaxi ambicije, iako su u povoju iu ranoj fazi testiranja, mogle bi biti pojačane Trumpovom Bijelom kućom.
“Vjerujemo da će Trumpova pobjeda pomoći ubrzati regulatorno odobrenje tehnologije autonomne vožnje tvrtke”, napisao je Garrett Nelson iz CFRA-e u srijedu.
Nelson je značajno povisio svoju ciljnu cijenu Tesle na 375 USD s 265 USD i nadogradio dionice na Kupi nakon izbora, dodajući da bi potencijalno ukidanje porezne olakšice za EV zapravo proširilo Teslin "konkurentski jarak" zbog Tesline troškovne prednosti u proizvodnji električnih vozila.
Gambit s robotaxijima je malo nijansiraniji, jer Tesla zaostaje za konkurentima poput Googleovog Wayma i GM-ovog Cruisea, rekao je Brauer.
Brauer je dodao da su dionice Tesle poprilično iskoristile sve što mogu iz tradicionalnog auto poslovanja; Musk mora pronaći "sljedeću veliku stvar" kako bi otključao ogromnu vrijednost za dioničare Tesle - a to su robotaxi i samovozeća tehnologija.