Američki diplomat Henry Kissinger, koji je preminuo prošle godine, zaslužan je za normalizaciju odnosa između SAD-a i Kine, počevši od njegovog prvog posjeta Pekingu u srpnju 1971. godine.
Kissinger je bio duboko poštovan u Kini i nastavio se sastajati s njezinim čelnicima kao neslužbeni diplomat u nastojanju da promiče toplije odnose između dviju zemalja. Samo nekoliko mjeseci prije nego što je Kissinger umro u studenom 2023., sastao se s kineskim predsjednikom Xi Jinpingom u Pekingu u srpnju 2023.
Nije Kissinger, ali...
Nade da bi Musk mogao popuniti rupu koju je ostavio Kissinger pojavile su se kako se on sve više povezuje s visokim dužnosnicima u Kini, gdje je 2018. uspostavio Teslu kao prvog proizvođača automobila u zemlji u potpunom stranom vlasništvu.
Izvršni direktor Tesle i SpaceX-a tijekom svog posljednjeg posjeta u travnju sastao se s kineskim premijerom Li Qiangom, koji je Teslu naveo kao primjer uspješne trgovinske suradnje između Pekinga i Washingtona, navode državni mediji.
Wang Yiwei, direktor Instituta za međunarodne odnose na Sveučilištu Renmin, rekao je za CNBC da se na Muska gleda kao na poslovnog čovjeka koji razumije i Kinu i SAD.
To bi mu moglo pomoći u promicanju određene fleksibilnosti s ili čak otkazivanjem strogih povećanja carina kojima je Trump prijetio da će ih postaviti na proizvode proizvedene u Kini, rekao je Wang. Nadao se da bi Muskov rad u proizvodnji mogao omogućiti kineskim tvrtkama dogovor o izgradnji tvornica u SAD-u.
Protivnik carina
Musk je izrazio zabrinutost zbog napetosti između dviju zemalja i kritizirao je administraciju Joea Bidena kada je ranije ove godine podigla carine na kineska električna vozila na 100%. Bidenova administracija pokrenula je niz politika usmjerenih na vraćanje proizvođača vrhunske tehnologije u SAD, a očekuje se da će mnoge od njih podržati Trump.
Za pravi utjecaj na američku politiku, jedan biznismen, čak i najbogatiji na svijetu, neće biti dovoljan da poboljša odnose na način na koji je Kissinger nekada mogao, rekao je Wang Huiyao, osnivač pekinškog think tanka Center for China. i globalizacija.
Umjesto toga, Wang je rekao da skupina istaknutih poslovnih i misaonih vođa, uključujući Elona Muska, Tima Cooka iz Applea i Stephena Schwarzmana iz Blackstone Group, može djelovati kao "skupina Kissinger".
Možda neće postići isti učinak kao Kissinger, s obzirom na složenije razdoblje, rekao je, iako bi mogli pomoći u stabilizaciji odnosa.
Cook i Schwarzman također redovito posjećuju čelnike u Kini, gdje ih Peking često ističe kao primjere pozitivnog kinesko-američkog odnosa. poslovne i trgovinske odnose.
Moguć sukob interesa
Dewardric McNeal, direktor Longview Globala i viši politički analitičar, rekao je za CNBC: "Iako je istina da je Kina povremeno koristila utjecajne Amerikance kao neslužbene kanale, teško je gledati na Muska kao na modernog Kissingera."
Za te "neformalne posrednike" primarna je obveza prema dioničarima, a ne prema nacionalnim interesima, rekao je, dodajući da aktivna politička uključenost može dovesti do "sukoba interesa" i staviti poslovne vođe pod intenzivan nadzor, ako diplomacija zakaže.
Tijekom Trumpova prvog mandata Kina je već pokušala uspostaviti "pozadinske kanale" s istaknutim američkim poslovnim ljudima, uključujući poduzetnika i developera nekretnina Stevea Wynna, u nadi da će utjecati na politiku, rekao je McNeal.
Čini se da su takvi napori imali mali učinak na Trumpov pristup Kini i doveli su do toga da je Ministarstvo pravosuđa pokrenulo tužbu kojom se tražilo da se Wynn registrira kao strani agent zbog njegovog navodnog lobiranja u ime kineske vlade.
Ovaj put, Trump je najavio svoju namjeru da uvede opću carinu u rasponu od 10% do 20% na sav uvoz, zajedno s dodatnim carinama od 60% do 100% na proizvode uvezene iz Kine.
“Musk bi mogao otvoriti određena vrata, ali nijedna koja tvrdoglava predana diplomacija također neće otvoriti”, rekao je McNeal, dodajući da bi polaganje diplomatskih nada u takvu osobu, čija je primarna odanost vlastitim pothvatima, moglo biti pogrešna procjena.
"Muskova nepredvidivost i čvrsta, ponekad kontroverzna stajališta nisu nužno u skladu s diplomatskim ili strateškim interesima bilo koje zemlje."