No, potražnja za Heinekenovim pivima govori drugačiju priču.
Snažan rast prodaje
U 2023. godini, obujam prodaje raznih brendova nizozemskog proizvođača lagera, uključujući Amstel, porastao je za više od 50 posto. Prošle godine, kako se ukupno tržište piva u kontinentalnoj Kini smanjivalo, njegov obujam povećao se za gotovo 20 posto na nešto manje od 700 milijuna litara - gotovo dovoljno da se posluži pinta piva svima u zemlji, piše Financial Times.
Heinekenov rast dolazi nakon sporazuma postignutog 2018. s China Resources Beerom, najvećom kineskom pivovarom, kojim je državnoj grupi dano pravo na brend na kopnu, dok je Heineken preuzeo udio u China Resources Beeru i dobiva tantijeme od posla.
Ovaj pristup ukazuje na džepove prilika za poznata strana imena u brzo razvijajućem kineskom potrošačkom sektoru, čak i ako su šira tržišta na kojima posluju zasićena.
„Ovo je vrlo zdrav transakcijski odnos“, rekao je Tristan van Strien, globalni direktor odnosa s investitorima u Heinekenu, o odnosu s China Resources Beerom. „Trebaju nas i mi trebamo njih.“
Stope rasta Heinekena „nesumnjivo su nadmašile“, rekao je Euan McLeish, analitičar u Bernsteinu. „Nijedan od ostalih premium brendova nije govorio o dvoznamenkastim brojkama.“
Tržište u padu
Cjelokupno kinesko tržište piva je u padu. Prodaja je prošle godine pala za otprilike 4 do 5 posto usred zabrinutosti oko povjerenja potrošača.
Ali za China Resources Beer, čija je prodaja pala za 2,5 posto u 2024., Heineken je pravo uzbuđenje.
Ugovor s Heinekenom dao mu je prava na nizozemsko pivo u Kini na prvih 20 godina, u zamjenu za udio u jednoj od njegovih holding kompanija što Heinekenu daje efektivni udio od oko 21 posto u China Resources Beeru.
Lager, koji se prije uglavnom prodavao u dvije južne provincije, uveden je diljem zemlje. Rast je bio brz, potpomognut sponzorstvom događaja poput Velike nagrade Formule 1 u Šangaju u ožujku, gdje su se porcije od 500 ml prodavale za 40 Rmb (5,5 USD).
Heineken od 500 ml u Kini košta u prosjeku 12-15 Rmb (1,67-2,08 USD), prema Morningstaru, iako se cijene značajno razlikuju ovisno o regijama i od barova do trgovina.
Heineken je rastao "koristeći distribucijsku mrežu China Resources Beera", rekao je Jacky Tsang, analitičar u Morningstaru.
Značaj distributera
China Resources Beer, čije je lokalno pivo Snow najprodavanije u zemlji, koristi Heineken kako bi se probio na kinesko premium tržište - često definirano kao piva koja koštaju najmanje 20 posto više od prosjeka.
„Ukupni volumen prodaje piva u Kini postupno pada“, rekao je Tsang, što znači da je China Resources morao „ići za rastom cijena kako bi potaknuo rast profita“.
Rast Heinekena, s niske baze, u suprotnosti je s drugim zapadnim brendovima, koji su se također općenito pozicionirali kao premium opcije u Kini.
Danska pivovara Carlsberg, koja drži oko 10 posto kineskog tržišta piva, izvijestila je da je prodaja prošle godine pala za 1 posto. Jacob Aarup-Andersen, glavni izvršni direktor, prošli je mjesec rekao da tržište „strukturno opada“ već 15 godina, ali da i dalje postoje „velike mogućnosti rasta“.
Budweiser u vlasništvu Anheuser-Buscha, koji je, za razliku od Heinekena, izgradio značajnu distribucijsku mrežu u Kini, također je izvijestio o padu prodaje.
Priuštivost piva
Konkurencija između njih dvoje „u mislima mnogih investitora smatra se smrću u kojoj pobjednik uzima sve“, rekao je McLeish, misleći na još uvijek razvijajuće tržište premium piva.
Sada je prosječnom Kinezu potrebno samo 37 minuta rada da si priušti 500 ml premium piva, procijenio je Bernstein, u usporedbi s više od sat vremena prije deset godina – što je blizu globalnoj definiciji priuštivosti.
„Razmišljamo u 20-godišnjim ciklusima, a ovo je ciklus razvoja premium piva koji se događa u Kini“, rekao je van Strien, dodajući da „premium pivo obično dobro prolazi“ u vrijeme padova.
„Ne govorimo o ogromnom izdatku da bi netko imao lijepu društvenu večer.“
Za McLeisha, strategija China Resourcea predstavlja rizik za „pozicioniranje brenda“ ako brzo širenje ima negativan utjecaj na cijenu i njegov premium status.
China Resources Beer „nema baš iskustva u izgradnji premium brendova“, ali „da su si dali vremena... stope rasta nikada ne bi bile ni približno tako brze“, rekao je.
Postoje i drugi rizici. Heinekenova izloženost padu cijene dionica China Resources Beera dovela je do toga da je prošle godine poduzeo trošak umanjenja vrijednosti od 874 milijuna eura, čak i dok su se vlastiti volumeni naglo povećali.
Nizozemska tvrtka ne otkriva svoje dividende i prihode od tantijema iz posla, ali je rekla da njezin udio u prihodima od China Resources Beera i tantijemima iz Kine iznosi oko 6 do 7 posto neto prihoda na globalnoj razini.