Prema novoj studiji objavljenoj u utorak u Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, pacijentima s dijabetesom tipa 2 koji su bili na dijeti s niskim udjelom ugljikohidrata proizvodnja inzulina se udvostručila, potencijalno eliminirajući njihovu potrebu za lijekovima.
Dijabetes tipa 2 nastaje kada beta stanice gušterače koje proizvode inzulin postanu manje učinkovite. Inzulin je potreban za regulaciju razine šećera u krvi, a kada se ne proizvodi dovoljno, razina šećera u krvi raste, uzrokujući razne bolesti povezane s dijabetesom tipa 2.
Nije dokazano da konvencionalni lijek za dijabetes tipa 2 poboljšava trenutno lučenje inzulina beta stanica. Funkcija beta-stanica obično opada unatoč liječenju antihiperglikemijskim sredstvima, piše u studiji.
"Ova studija pokazuje da ljudi s dijabetesom tipa 2 na dijeti s niskim udjelom ugljikohidrata mogu oporaviti svoje beta-stanice, što je ishod koji se ne može postići lijekovima", rekla je Barbara Gower, vodeća autorica i profesorica nutricionističkih znanosti na Sveučilištu Alabama-Birmingham.
"Osobe s blagim dijabetesom tipa 2 koje smanjuju unos ugljikohidrata mogu prestati uzimati lijekove i uživati u obrocima i grickalicama s većim udjelom proteina i zadovoljavaju njihove energetske potrebe."
Dijabetes pogađa otprilike svakog desetog Amerikanaca, a dijabetes tipa 2 čini oko 90 posto slučajeva, prema američkim centrima za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC). Pokazalo se da promjene načina života - uključujući zdravu prehranu, redovitu tjelesnu aktivnost i kontrolu tjelesne težine - pomažu u sprječavanju ili odgađanju pojave dijabetesa tipa 2.
Proizvodnja inzulina udvostručena na dijeti s niskim udjelom ugljikohidrata
Istraživači su proveli kliničko ispitivanje s 57 pacijenata s dijabetesom tipa 2 koji nisu koristili liječenje inzulinom. Ispitivanje je osmišljeno kako bi se utvrdilo hoće li sama promjena prehrane utjecati na funkciju beta stanica kod osoba s dijabetesom tipa 2.
Stabilna razina šećera u krvi mogla bi smanjiti rizik od demencije kod starijih osoba s dijabetesom
Nakon što su prekinuli uzimanje lijekova sudionicima na jedan do dva tjedna, istraživači su podijelili sudionike u dvije skupine: skupinu s niskim udjelom ugljikohidrata koja jede 9 posto ugljikohidrata i 65 posto masti i skupinu s visokim udjelom ugljikohidrata koja jede 55 posto ugljikohidrata i 20 posto masti.
Nakon 12 tjedana, sudionici čija je prehrana bila siromašna ugljikohidratima doživjeli su dvostruko povećanje aktivnosti u stanicama koje proizvode inzulin. Oni koji su jeli obroke s više ugljikohidrata imali su 32 posto povećanje aktivnosti beta stanica.
Istraživači su zaključili da dijeta s ograničenim unosom ugljikohidrata "ima blagotvorne učinke na funkciju beta-stanica kod pacijenata s blagim dijabetesom tipa 2".
Novo istraživanje moglo bi biti vrlo korisno za pacijente s dijabetesom, rekao je dr. Jason Fung, liječnik i autor knjige "The Diabetes Code: Prevent and Reverse Type 2 Diabetes Naturally", rekao je za The Epoch Times.
"Osobe s dijabetesom tipa 2 moraju znati da prehrambena intervencija, smanjenje ugljikohidrata, ima potencijal preokrenuti njihovu bolest bez potrebe za lijekovima".
Iako lijekovi mogu pomoći u kontroli dijabetesa tipa 2, oni sami ne mogu preokrenuti stanje, jer ne rješavaju njegov temeljni uzrok: prehranu, prema Fungu.
Budući da je dijabetes tipa 2 u osnovi prehrambena bolest, njegov preokret ovisi o promjenama u prehrani koje su ključne za poboljšanje kontrole šećera u krvi, a ne o lijekovima.
Poboljšana aktivnost beta stanica može zaustaviti dijabetes
Izlučivanje inzulina beta stanica odmah nakon jela, poznato kao sekrecija prve faze, važno je za uklanjanje viška glukoze iz krvi.
Istraživači su primijetili da neadekvatno lučenje prve faze dovodi do visoke razine šećera u krvi, što pokreće razvoj dijabetesa tipa 2.
Studija je pokazala da prehrambene intervencije s niskim udjelom ugljikohidrata mogu pojačati aktivnost beta stanica, što sugerira da bi ovaj prehrambeni pristup mogao zaustaviti dijabetes prije nego što zaživi.
"Ovaj rezultat pojačava rezultate mnogih drugih studija koje su pokazale istu stvar: da smanjenje ugljikohidrata može preokrenuti dijabetes tipa 2", rekao je Fung.
Praktične preporuke
Kako biste slijedili dijetu s niskim udjelom ugljikohidrata, Fung preporučuje jesti meso, jaja, ribu, školjke, lisnato zeleno povrće i tofu. "Jedite manje rafiniranih ugljikohidrata poput kruha, riže, krumpira i rezanaca", rekao je.
Američko udruženje za dijabetes priznaje značajan broj kliničkih dokaza koji podupiru prednosti prehrambenih obrazaca s nižim udjelom ugljikohidrata za upravljanje dijabetesom, rekao je Fung.