U skladu s Zakonom o europskim digitalnim tržištima, programeri aplikacija koji distribuiraju svoje aplikacije putem Apple App Storea trebali bi imati mogućnost besplatnog informiranja korisnika o alternativnim ponudama koje nisu dostupne u Appleovim trgovinama, uputiti ih na te ponude i omogućiti im kupnju.
Europska komisija je utvrdila da Apple ne poštuje ovu obvezu. "Zbog brojnih ograničenja koje je nametnuo Apple, programeri aplikacija ne mogu u potpunosti iskoristiti prednosti alternativnih kanala distribucije izvan App Storea", rekli su u izjavi za tisak.
Istodobno, potrošači ne mogu u potpunosti iskoristiti alternativne i jeftinije ponude jer Apple onemogućuje programere aplikacija da izravno informiraju potrošače o njima. Prema Komisiji, Apple nije uspio dokazati da su ta ograničenja nužna i razmjerna.
Apple mora ukinuti ograničenja usmjeravanja korisnika na alternativne ponude izvan App Storea zbog odluke Bruxellesa. Komisija je također naredila kompaniji da plati kaznu od 500 milijuna eura, koja "uzima u obzir težinu i trajanje prekršaja", objasnili su.
Bruxelles je također zatvorio zasebnu istragu protiv Applea zbog mjera koje bi mogle ograničiti krajnjim korisnicima slobodu odabira usluga u operativnom sustavu iOS. Kako je komisija rekla u zasebnom priopćenju, odlučili su zatvoriti istragu na temelju "konstruktivnog dijaloga" s Appleom.
Kako je navedeno u Bruxellesu, Apple je pojednostavio postupak odabira zadanog web preglednika i postupak promjene zadanih postavki za pozive, poruke, tipkovnice, upravitelje lozinkama i prevoditelje na iPhone pametnim telefonima.
Korisnici također sada mogu ukloniti nekoliko Appleovih aplikacija koje su unaprijed instalirane na telefonima, poput web preglednika Safari, objasnila je komisija.
Prema ocjeni Komisije, Apple ne ispunjava svoju obvezu prema Zakonu o digitalnim tržištima da omogući distribuciju aplikacija na iOS uređajima putem opcija koje nisu App Store.
"Programeri koji žele koristiti alternativne kanale distribucije aplikacija na iOS-u obeshrabreni su od toga jer moraju prihvatiti poslovne uvjete koji uključuju novu naknadu", napominje komisija. Također upozoravaju da je Appleov proces instaliranja aplikacija takvim alternativnim kanalima preopterećujući za krajnje korisnike.
Mogućnost personaliziranih oglasa još uvijek je pod lupom
Bruxelles je također utvrdio da Metin poslovni model "pristani ili plati" nije u skladu sa Zakonom o digitalnim tržištima. U studenom 2023. Meta je uvela sustav prema kojem korisnici Facebooka i Instagrama u Europskoj uniji moraju birati između plaćanja mjesečne pretplate kako bi izbjegli gledanje oglasa ili pristanka na korištenje osobnih podataka za personalizirano oglašavanje.
Povjerenstvo je utvrdilo da ovaj model nije u skladu sa Zakonom o digitalnim tržištima jer korisnicima ne daje mogućnost da se odluče za uslugu koja koristi manje osobnih podataka, što bi inače bilo jednako besplatnoj usluzi s personaliziranim oglasima. Prema Bruxellesu, Metin model također nije dopuštao korisnicima da ostvare svoje pravo da slobodno pristanu na prikupljanje svojih osobnih podataka.
U studenom prošle godine, nakon brojnih razgovora s komisijom Meta, predstavila je drugu verziju opcije besplatnog korištenja društvenih mreža s personaliziranim oglasima, za koju se navodi da koristi manje osobnih podataka za prikazivanje oglasa.
Komisija još uvijek ispituje ovu novu opciju, a kazna od 200 milijuna eura koja je danas izrečena pokriva razdoblje od ožujka 2024., kada su obveze prema Zakonu o digitalnim tržištima postale pravno obvezujuće, do studenog 2024., kada je Meta uvela novu opciju za korisnike.
Europska komisija također je danas odlučila da mrežno tržište Facebook Marketplace više ne podliježe Zakonu o digitalnim tržištima. Kako je utvrdilo povjerenstvo, usluga ne zadovoljava kriterije jer je prošle godine imala manje od 10.000 poslovnih korisnika.
U Meti briselsku kaznu uspoređuju s carinom. “Komisija nas tjera da promijenimo naš poslovni model, praktički nam namećući carine od više milijardi eura, dok od nas zahtijevaju da korisnicima ponudimo lošiju uslugu”, rekao je Joel Kaplan, koji je u Meti odgovoran za međunarodna tržišta.
“Europska komisija pokušava opstruirati uspješnim američkim tvrtkama da rade prema različitim standardima, dok se kineskim i europskim tvrtkama dopušta da rade prema različitim standardima", dodao je. Prema njegovim riječima, Bruxelles ograničavanjem personaliziranog oglašavanja šteti tvrtkama i gospodarstvu u EU.
Apple je najavio da će osporiti kaznu Europske komisije. "Današnje odluke još su jedan primjer nepravedne odluke Europske komisije koja je ciljala na Apple u nizu odluka koje su loše za privatnost i sigurnost naših korisnika, loše za naše proizvode i prisiljavaju nas da svoju tehnologiju damo besplatno", rekao je Apple u priopćenju.