Ministarstvo financija sankcioniralo je vođe La Linee, nasilnog meksičkog narko-kartela odgovornog za krijumčarenje fentanila i drugih droga u Sjedinjene Države.
To je samo posljednji primjer kako se američka vlada pokušava uhvatiti ukoštac s epidemijom fentanila, koja je postala jedna od najvećih prijetnji nacionalnoj sigurnosti Sjedinjenih Država. To je jedan od vodećih uzroka smrti među mladim i srednjovječnim Amerikancima, koji je ubio gotovo 75.000 Amerikanaca 2023. godine.
Financijska partnerstva između kineskih organizacija za pranje novca (CMLO) i meksičkih kartela učinila su američkim agencijama za provođenje zakona još većim izazovom praćenje kretanja novca od droge. Financijske sankcije dosad su se pokazale učinkovitim alatom za smanjenje rasta prodaje kripto-denominiranog fentanila i američka bi ih vlada trebala češće koristiti za taktičko ometanje trgovine fentanilom i drugim nedopuštenim drogama.
Kako funkcionira nedopušteni lanac opskrbe fentanilom
Ključni akteri u opskrbnom lancu fentanila uključuju meksičke kartele i CMLO. Male farmaceutske tvrtke sa sjedištem u Kini šalju poštanske pošiljke u Meksiko, gdje transnacionalne kriminalne organizacije (TCO), kao što su Sinaloa kartel, La Linea i Jalisco New Generation Cartel proizvode velike količine fentanila niske čistoće i pakiraju ga kao prave lijekove. Droga se zatim krijumčari u Sjedinjene Države i prodaje Amerikancima.
Krijumčarenje fentanila od strane meksičkih TCO-ova olakšavaju CMLO-i koji nude niske provizije, brže transakcije koje se manje mogu pratiti i gotovo potpunu anonimnost za uključene aktere. CMLO-i koriste shemu pranja novca temeljenu na trgovini i podzemne ili neformalne bankarske sustave kako bi zaobišli provođenje zakona. CMLO se također oslanjaju na WeChat, kinesku aplikaciju za slanje poruka i plaćanja. Ovo komplicira stvari za američke agencije za provođenje zakona jer službenici ne mogu pristupiti podacima o financijskim transakcijama bez pomoći kineskih vlasti, koje su sklone surađivati u procesuiranju međunarodnih slučajeva pranja novca sa značajnim kašnjenjima.
Korištenje kriptovaluta u trgovini fentanilom
Inherentna anonimnost kriptovalute i nedostatak regulatornog nadzora dodatno se iskorištavaju praksama poput lančanog skakanja i upotrebe tržišta na mračnom webu, što zajedno omogućuje kriminalnim mrežama da izbjegnu otkrivanje. CMLO-i i meksički narkokarteli iskorištavaju te ranjivosti—kao i zamršenu prirodu transakcija kriptovalutama—za nabavu kemikalija za proizvodnju fentanila. Godine 2023. kineski proizvođači prekursora navodno su primili 26 milijuna dolara plaćanja u kriptovaluti za te kemikalije, što je skokovit porast od 600 posto u odnosu na 2022., što ukazuje na njihovu rastuću ulogu u financijskoj mreži. Međutim, transakcije kriptovalutama vjerojatno još uvijek sadrže znatno manji postotak nezakonitog financiranja u usporedbi s tradicionalnim metodama pranja novca.
Prema TRM Labsu, 97 posto od više od 120 proučavanih kineskih proizvođača prekursora, koji su se protezali u dvadeset i šest gradova i šesnaest kineskih provincija, nudilo je kriptovalutu kao opciju plaćanja. Zemljopisne procjene Chainalysisa identificirale su istočnu i središnju Aziju, Sjevernu Ameriku i Europu kao regionalne izvore koji uvelike pridonose kriptovaluti poslanoj tim entitetima.
Dominantni blockchaini za transakcije povezane s fentanilom uključuju Bitcoin (60 posto), Tron (30 posto) i Ethereum (6 posto). Naime, plaćanja kriptovalutama kineskim proizvođačima prekursora samo na Ethereumu porasla su za 2000 posto od 2022. do 2023., dok su transakcije Bitcoina i Trona porasle za 600 posto, odnosno 500 posto. Utvrđeno je da najmanje dvadeset od ovih proizvođača prekursora ima izravne veze s tržištima na mračnom webu, zajedno primajući 1,3 milijuna dolara u kriptovaluti s tržišta ilegalnih droga. Osim isporuke prekursora fentanila, neki od tih proizvođača olakšavaju distribuciju drugih droga kao što je MDMA (ecstasy), dodatno omogućenu transakcijama kriptovalutama.
Kako financijske sankcije mogu poremetiti trgovinu fentanilom
TRM Labs—obavještajna tvrtka za blockchain—izvijestila je 2023. da su financijske sankcije i akcije američkih organa za provođenje zakona smanjile stopu rasta prodaje kripto-denominiranog fentanila na oko 60 posto. To je značajno smanjenje u odnosu na prosječnu stopu rasta od 150 posto između 2019. i 2022. Sankcije usmjerene na mreže fentanila stalno su se povećavale od 2018., a u listopadu 2023. Ministarstvo financija odredilo je kinesku mrežu odgovornom za proizvodnju prekursora fentanila. Ukupno je Ured za kontrolu strane imovine sankcionirao preko 350 stranih subjekata i pojedinaca zbog umiješanosti u trgovinu drogom. Štoviše, Kongres također skreće sve veću pozornost na sankcije i nedavno je potpisao dvostranački zakon FEND Off Fentanyl Act s ciljem proširenja sankcija protiv trgovaca fentanilom u Meksiku i proizvođača kemikalija prekursora u Kini.
Tri ključna elementa
Korištenje financijskih sankcija za uspješno ometanje nezakonite trgovine fentanilom zahtijeva tri elementa: (1) međuagencijsku koordinaciju između Ministarstva financija, Ministarstva pravosuđa, agencija za provođenje zakona i drugih; (2) međunarodna suradnja, posebno s meksičkim i kineskim vlastima, uključujući radnu skupinu SAD-NRK za borbu protiv narkotika; i (3) budnu identifikaciju i izvješćivanje financijskih institucija o sumnjivom ponašanju koje je označila Mreža za suzbijanje financijskog kriminala Ministarstva financija. Ponašanja mogu uključivati klijente koji vrše uplate male vrijednosti u dolarima ili koriste virtualne valute te tvrtke koje provode transakcije koje uključuju prekursore kemikalija bez legitimnih veza s farmaceutskim sektorom.