Idemo na jug! Tako se ukratko mogu sažeti preferencije njemačkih turista kada se radi o odabiru destinacije za (ljetni) godišnji odmor. Po navodima Njemačkog turističkog udruženja (DRV), u ovoj godini najveća potražnja vlada za paušalnim aranžmanima u zemljama na Mediteranu. Mnogi Nijemci planiraju put u Tursku, Španjolsku ili Grčku. Zato i ne čudi da kod turoperatora TUI-ja i u ovoj godini za titulu najomiljenije turističke destinacije ponovno konkuriraju Mallorca i Antalya, kako je rekao glasnogovornik tog koncerna Aage Dünhaupt u razgovoru za tagesschau.de, prenosi Deutsche Welle.
Iz DRV-a napominju: „Nijemci ne odustaju od putovanja - usprkos svim krizama i ekonomskim izazovima." Za zračni promet u Njemačkoj to su dobre vijesti, to naime znači da su privatna putovanja i dalje motor rasta avio-prijevoza u godinama nakon pandemije koronavirusa. „Prije pandemije oko 60 posto naših letova su bila poslovna putovanja, a 40 posto turistička. To u međuvremenu izgleda obratno", kazao je šef Eurowingsa Jens Bischof za medijsku mrežu LPC.
Opada broj poslovnih putovanja
U Njemačkoj pada značaj poslovnih putovanja kod svih avio-kompanija, i taj se trend posebno uočava na domaćim linijama. Kako je ovih dana potvrdilo Udruženje zračnih luka ACI Europe, u Njemačkoj se uočava „djelomično preseljenje na željeznicu". U usporedbi s 2019. godinom, broj putnika na unutar-njemačkim letovima je opao za 6,3 posto. „S obzirom na to da se brojni poslovni putnici nakon pandemije nisu vratili, Lufthansine tvrtke kćeri sve više prestrukturiraju svoj biznis i sve više nude turističke ciljeve", kaže ARD-ov stručnjak za zračni promet Michael Immel.
Eurowings primjerice u okviru plana leta u ljetnoj sezoni namjerava ove godine ponuditi 412 linija prema 142 cilja u 36 zemalja – uglavnom su to turističke destinacije. Ali to nije sve. Od ovog tjedna Lufthansina kćerka ima i svog vlastitog turoperatora. Eurowings Holidays će s poslovanjem krenuti 1. travnja i plan je da kombinira putovanja avionom s drugim turističkim ponudama – poput noćenja, transfera ili iznajmljivanja vozila. Šef Eurowingsa Bischof tako se želi dodatno fokusirati na turistička putovanja: "20 milijuna putnika koje mi imamo može tako bukirati svoje kompletno turističko putovanje.”
Immel tu strategiju smatra ispravnom: „Eurowings kao kompletan ponuđač putovanja je dosljedan korak." Mušterije će tako moći dobiti „let do turističkog odredišta kao kompletan paket i ne moraju se ni oko čega brinuti", smatra ovaj stručnjak. A taj se poslovni potez čini itekako smislenim i s obzirom na to što mušterije traže. Naime, oko polovice svih izdataka za turistička putovanja u ovoj godini bi moglo otpasti na paušalna putovanja ili putovanja koje turisti individualno planiraju, procjenjuje DRV.
Sve na jednom mjestu
Koncept „sve na jednom mjestu" nije nikakva novost. Sama činjenica da avio-kompanije agiraju kao turoperatori i da pritom mogu biti itekako profitabilni, to je već uspješno demonstrirao Easyjet sa svojim Easyjet Holidays. Doduše i Eurowings Holidays postoji već odavno, ali do sada nije fungirao kao samostalna firma. Vlasnik web-stranice za bukiranje turističkih putovanja pod Eurowingsovim brendom je do sada bila HLX grupacija Karlheinza Kögela, a Eurowings je participirao na prodanim paušalnim aranžmanima.
Kako bi Eurowings Holidays mogao krenuti s poslovanjem, više od polovice zaposlenih je preuzeto od Kögela, baš kao i IT-sustavi tog medijskog i turističkog poduzetnika. "Drugačije za Eurowings ne bi bilo moguće u tako kratkom roku startati, to je bio pametan potez”, ocjenjuje Michael Immel.
Uglavnom Last Minute ponuda
HLX grupacija je od 2020. „gradila" marku Eurowings Holidays – i učinila ju profitabilnom, kako za LPC naglašava Jens Bischof. „U najboljim vremenima je Eurowings Holidays prodavao i do 2.000 putovanja dnevno.” S oko 250.000 mušterija godišnje, to je značilo promet od nešto manje od 300 milijuna eura u 2024.
Do sada se Eurowings Holidays koncentrirao uglavnom na Last Minute ponude, kako bi se popunila preostala slobodna mjesta u avionima i hotelima. A sada bi Eurowings Holidays trebao biti ponuđač individualnih „blokova” kako bi mušterije planirale svoja putovanja. U razvoju ponude kompaniji će pomagati i vlastiti digitalni stručnjaci. Prednost je pritom da se u Njemačkoj putovanja uglavnom bukira unaprijed, i to nekoliko mjeseci ranije. A to Eurowingsu omogućava da letovi budu dobro popunjeni. Kod takvih paketa su i marže često veće.
Što planira TUI?
Sve na jednom mjestu, taj model nudi i turoperator TUI – koji turiste na krajnju destinaciju prebacuje avionima iz svoje kompanije TUI Fly. Razlika u odnosu na Eurowings Holidays je u činjenici da TUI osim vlastitih aviona posjeduje i svoje hotele.
„Prednost za turoperatore u posjedovanju vlastite avio-kompanije je u tome da mi tako možemo osigurati da će se letovi do područja u kojima se nalaze naši hoteli doista i realizirati. Pogotovo što se tiče Kanarskih otoka, Zelenortske Republike ili grčkih otoka je to za nas strateški smisleno imati vlastitu avio-kompaniju, jer u suprotnom mi ne bi mogli optimalno puniti naše hotele", pojašnjava Aage Dünhaupt.
Za TUI kao turoperatora je „operiranje vlastite avio-kompanije i svojevrsni Trade off", kako dodaje Dünhaupt. I objašnjava da to znači da se manje ovisi o politici cijena konkurenata na tržištu: „Ako ne bi imali avio-kompaniju, to bi otvorilo manevarski prostor drugim avio-kompanijama da povećaju cijene.” Ali on naglašava: „Ako su troškovi poslovanja previsoki u odnosu na druge ponuđače, onda može pasti cijela kalkulacija, što znači da se poslovni model financijski više ne isplati."
Cijene će vjerojatno rasti…
Avio-kompanije se trenutačno u Njemačkoj bore s relativno visokim troškovima poslovanja. A za to je zaslužna „eksplozija troškova" koji su u međuvremenu porasli na 4,5 milijardi eura godišnje, kako je ovih dana priopćilo Udruženje njemačke zrakoplovne industrije (BDL). Njemačka je tako među zemljama koje su najskuplje europske destinacije za poslovanje avio-kompanija.
U međuvremenu su na to prije svega reagirale inozemne tvrtke. Ponuđač jeftinih letova Ryanair se od idućeg ljeta kompletno povlači iz Dortmunda, Dresdena i Leipziga, a planira reducirati broj letova iz ili prema Berlinu i Hamburgu. Ryanair nije jedina kompanija koja se odlučila na taj potez – Condor, WizzAir i Easyjet također žele reducirati svoju ponudu na njemačkom tržištu.
Za Eurowings se time ostvaraju neke nove šanse, pogotovo u situaciji u kojoj se neke druge avio-kompanije povlače s tržišta, kaže Jens Bischof. Ali ipak naglašava: "I mi se moramo nositi s visokim troškovima poslovanja u Njemačkoj i pokušati ostvariti profitabilnost.” Za mušterije to znači prije svega da bi cijene avio-karata ubuduće mogle biti još skuplje.