Španjolsko Ministarstvo za prava potrošača u petak je kaznilo pet niskobudžetnih zračnih prijevoznika novčanom kaznom od 179 milijuna eura (186 milijuna dolara) zbog "zlouporabe" uključujući naplaćivanje dodatnih naknada za ručnu prtljagu.
Ryanair je dobio lavovski dio kazne, dobivši kaznu od 107,78 milijuna eura. Španjolskoj niskotarifnoj aviokompaniji Vueling naloženo je da plati 39,2 milijuna eura i EasyJetu kažnjen je s 29 milijuna eura. Druga najveća skandinavska zrakoplovna kompanija Norwegian i španjolska zrakoplovna kompanija Volotea dobile su kazne veće od milijun eura.
Pet zračnih prijevoznika trebalo bi prekinuti svoju praksu zahtijevanja dodatnog plaćanja za kabinsku prtljagu i rezerviranje sjedala u blizini ovisnog putnika, reklo je ministarstvo. Zrakoplovne tvrtke također su kritizirane zbog "nesrazmjernih i zlouporabnih" naknada za ispis karata, navodnog izostavljanja ili neuspjeha razjašnjavanja informacija o cijenama na svojim web stranicama, te nedopuštanja plaćanja gotovinom u španjolskim zračnim lukama.
Španjolsko udruženje zračnih prijevoznika (ALA) priopćilo je da će se sudu žaliti na kaznu za pristojbe za kabinsku prtljagu, nazvavši kaznu "očigledno nezakonitom" i protivnom europskim normama, prema prijevodu izjave industrijske grupe CNBC-a.
“Ukoliko bi se provelo, rješenje Ministarstva za prava potrošača značilo bi nepopravljivu štetu [putniku], pokušaj kršenja njihove slobode da svoje putovanje kroje prema svojim potrebama te obvezu plaćanja usluga koje im možda ne trebaju”, Predsjednik ALA-e Javier Gandara rekao je, prema prijevodu CNBC-a.
CNBC je kontaktirao zrakoplovne tvrtke za komentar.
Ryanair je rekao da će se "odmah žaliti na španjolske nezakonite i neutemeljene kazne za prtljagu", a izvršni direktor Michael O'Leary rekao je da su sankcije, koje je "izmislilo španjolsko Ministarstvo za zaštitu potrošača iz političkih razloga, očito kršenje zakona EU-a".
“Uspjeh Ryanaira i drugih niskotarifnih zračnih prijevoznika u Španjolskoj i diljem Europe posljednjih godina u potpunosti je zaslužan europskom režimu otvorenog neba i slobodi zračnih prijevoznika da određuju cijene i politiku bez uplitanja nacionalnih vlada, što su današnje nezakonite španjolske kazne, “, napomenuo je.
Norwegian je također rekao da će se obratiti španjolskim i europskim vlastima kako bi osporio naplatu i istaknuo da njihova politika prtljage odražava njihovu predanost "omogućavanju sigurnih, pristupačnih putovanja".
"U potpunosti se ne slažemo s odlukom španjolskog Ministarstva zaštite potrošača i smatramo da su predložene sankcije nečuvene", stoji u priopćenju EasyJeta, ističući da smatra da je njegova politika ručne prtljage usklađena sa svim primjenjivim zakonima. "Službeno ćemo se žaliti na ovo putem suda i energično ćemo braniti svoje stajalište."
Nakon dugog oporavka nakon prekida putovanja zbog Covida-19, niskobudžetni zračni prijevoznici bore se s nizom problema uključujući više cijene goriva, globalnu dekarbonizaciju i geopolitičku nesigurnost. Zastoji u isporukama zrakoplova američkog proizvođača Boeing
— koji je pretrpio više od 5 milijardi dolara gubitaka zbog dvomjesečnog štrajka strojara ove jeseni — također su utjecali na stope rasta prometa, pri čemu je Ryanair 4. studenog smanjio svoj cilj za fiskalnu godinu 2026. na 210 milijuna putnika, u odnosu na prethodnu projekciju blizu 215 milijuna na račun kašnjenja.
Prošlog mjeseca, izvješće GlobalData predviđa da će tržište niskotarifnih prijevoznika rasti po ukupnoj godišnjoj stopi rasta od više od 10% u razdoblju od 2023. do 2028., navodeći pristupačnost kao ključni prioritet za takve zrakoplovne prijevoznike, koji provode mjere smanjenja troškova kao što su dodatne naknade za prtljagu i obroke tijekom leta.
U svojim prognozama za lipanj, Međunarodna udruga zračnog prijevoza primijetila je da bi profitabilnost svih prijevoznika, uključujući jeftine zračne prijevoznike, trebala doseći rekordno visok prihod od 996 milijardi dolara u 2024., što je 9,7% više u odnosu na prethodnu godinu.