svijet.hr
08. Srpanj 2025.
  • Društvo
  • Geopolitika
  • Mojbiz
  • Kultura & Scena
  • Sport
  • Lifestyle
  • Tehno
  • Komentari
search
highlight_off
person
personPrijavi se u svoj SVIJEThr profil. disabled_by_default
*
*

Dokažite da niste robot! Upišite rezultat:

Zaboravljena lozinka?

Nemaš korisnički račun? Registriraj se!

passwordZaboravljena lozinka? disabled_by_default

Unesite e-mail s kojim ste se registrirali i poslat ćemo vam link za resetiranje lozinke.

*

Dokažite da niste robot! Upišite rezultat:

assignmentRegistracija disabled_by_default
*
*
*
*
*
*

Dokažite da niste robot! Upišite rezultat:

*
Veleučilište Edward Bernays
TRENDOVI:

Vintage odjeća postala istinski hit

Vintage odjeća postala istinski hit

"Vintage" odjeća zapravo nikad nije izašla iz mode. Ali s internetom je i taj trend poprimio druge razmjere. Što to staru odjeću čini tako privlačnima mladima?

LIPANJ
01
2025

Piše:

Svijet.hr / Deutsche Welle

Potraga za posebnim komadima odjeće jedno je od najdražih hobija za Leonie. Ovu 27-godišnju studenticu modnog dizajna ne zanima toliko nove kolekcije modnih kuća, nego ciljano traži rabljene komade – ponajviše na internetu.
„To je poput digitalnog lova na blago“, opisuje Leonie svoj pristup. Ključno je, kaže, upisati prave ključne riječi – i to na više jezika. Iskustvo joj govori kako je tako najlakše naći na neki neobičan komad – za Leonie pravi osjećaj euforije, piše Deutsche Welle.

Rabljena odjeća u novom ruhu

Leonie nije usamljena u svojem oduševljenju vintage-modom. Posebno među mladima od 15 do 30 godina, tzv. generacijom Z, vintage je postao pravi mainstream. Rabljena odjeća oduvijek je bila dio mladenačke mode, kaže Elke Gaugele, profesorica mode i stilova na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču. No novost je način na koji se danas medijski prati.

Dok je nekad kupovina u secondhand dućanima značila probijanje kroz prenatrpane trgovine veoma često i neugodnog mirisa, već godinama procvat doživljava internetska trgovina takvom robom. Promjena imidža vidi se i u jeziku: umjesto "rabljeno" češće se koristi izraze poput „preloved" (voljeno prije) ili „vintage".

Prema definiciji, vintage odjeća stara je najmanje 20 godina – ali se ta granica na internetu često zanemaruje. Pod oznakom „vintage“ mogu se naći i puno noviji komadi, često čak i rabljena „fast fashion“ odjeća. Naziv „vintage“ tim predmetima daje dojam ekskluzivnosti, a nerijetko i višu cijenu.

Što je tu toliko privlačno?

„Kupnja vintagea usko je povezana s mojom percepcijom same sebe", kaže modna novinarka i savjetnica za društvene mreže Valentina Herbort. Ona vodi Instagram-kanal o „najvažnijem iz mode i (pop)kulture" koji prati gotovo 70 tisuća ljudi. U središti pažnje joj je baš taj mladi naraštaj.

Valentina Herbort vidi trend vintagea prvenstveno kao odgovor u želji za individualnošću.

„Generacija Z ima, zahvaljujući globalizaciji, znatno veći izbor u modi nego prethodni naraštaji. Iz toga proizlazi i težnja da se pronađe vlastiti, jedinstveni stil.“

U digitalnom dobu u kojem se trendovi šire u stvarnom vremenu po čitavoj planeti, to uopće nije lako. „Svi gledamo iste serije, crpimo iste izvore inspiracije. Zato svi na kraju kupe iste 23 stvari u Zari – čak i ako je izbor puno širi. Gen Z to još teže podnosi od prethodnih naraštaja.“

Želja za kvalitetom

Osim težnje za jedinstvenošću, Valentina Herbort naglašava i interes za sam proizvod. Više nego ikad prije, generacija Z pridaje važnost kvalitetnim materijalima. Nove traperice, primjerice, lošije su kvalitete. „Kad obučeš jedne stare i jedne nove, razlika se odmah osjeti. To je snažan prodajni argument: kupiti nešto bolje za manje novca.“

I održivost te pošteni uvjeti proizvodnje često su važan kriterij prilikom kupovine. Industrija brze mode već se godinama suočava s kritikama zbog loših radnih uvjeta, malih plaća radnicima i onečišćenja okoliša. Vintage-trend je „promišljen odgovor generacije Z“, smatra Elke Gaugele.

Vintage kao potrošačko dobro

Dati odjeći drugi život i tako uštedjeti resurse svakako je održivo. No istraživač trendova Eike Wenzel sumnja da se zbog vintage-trenda doista manje kupuje "fast fashion". „Vintage nije izlaz iz potrošačkog društva“, kaže on.

To potvrđuje i pogled na društvene mreže: sa sviješću o održivosti nema mnogo veze kada vintage-entuzijasti otvaraju gomile paketa u tzv. „thrift hauls“. Osim toga, ni vintage više nije bezvremenski koncept, nego podliježe modnim ciklusima kao i ostatak modne scene. Drugim riječima, nije moderno sve što je staro – mijenjaju se naglasci. Trenutno su u trendu stilovi „Y2K“, moda iz 2000-ih – s nisko krojenim trapericama, puno šljokica i namjerno jeftinim izgledom. „Fast vintage" - moglo bi se reći? Eike Wenzel se slaže.

Više od trenda?

Unatoč svemu, Valentina Herbort smatra da je oduševljenje za vintage pozitivan pomak u pogledu održivosti. Sigurno ima onih koji uz vintage i dalje kupuju novu robu, kaže ona, ali to nije većina. „Vjerujem da smo u društvenom zaokretu. Ljudi prepoznaju prednosti kvalitetne rabljene odjeće i dugoročno se odlučuju za vintage umjesto brze mode.“

Tome se nada i Sandra Calderon iz Kolumbije, koja putem svog Instagram-profila „Revancha Vintage“ prodaje odabrane unikatne komade. I u njezinoj domovini mijenja se percepcija vintagea – više se ne doživljava kao stara roba, nego kao jedinstveni komadi s pričom. Osvrćući se na europsko tržište, kaže:

„Ima puno stvarno kvalitetne vintage-odjeće, ali su cijene dijelom prenapuhane – jer je to sada u trendu. Ponekad neki vintage-komad košta više nego nova roba. To je protivno ideji da bi vintage trebao biti pristupačna opcija.“

Njezina vizija za budućnost glasi: „Vintage i rabljena odjeća ne bi smjeli biti samo trend, nego prvi izbor.“ Pogled u Leoniein ormar vjerojatno bi je razveselio – već je 90 posto ispunjen vintage-komadima.

Ključne riječi: vintage odjeća, moda, valentina herbort, sandra calderon, generacija z, rabljena odjeća
PODIJELI
VIJEST

MOŽDA ĆE VAS INTERESIRATI
LIPANJ
01
2025
<
>
  • Zagreb u prvoj polovici godine imao više turista i noćenja nego lani
    Zagreb u prvoj polovici godine imao više turista i noćenja nego lani
    U Zagrebu je prvih šest mjeseci ove godine boravilo 614,4 tisuće turista s više od 1,2 milijuna noćenja, što je po dva posto više nego u istom razdoblju lani, kažu iz zagrebačke Turističke zajednice (TZGZ), ističući da je i srpanj dobro počeo.
    01.06.2025.
  • Ryanair ipak odlučio povećati ručnu prtljagu
    Ryanair ipak odlučio povećati ručnu prtljagu
    Ryanair, najveći europski niskotarifni prijevoznik, najavio je povećanje dopuštenih dimenzija besplatne ručne prtljage u nadolazećim tjednima, što predstavlja povećanje volumena od 20 posto.
    01.06.2025.
  • Anna Wintour napušta Vogue
    Anna Wintour napušta Vogue
    Nakon skoro četiri desetlječa provedenih na mjestu glavne urednice američkog Voguea, Anna Wintour odlazi i traži zamjenu, potvrdio je izdavač časopisa Condé Nast za CNN. 
    01.06.2025.
  • Na dan Thompsonovog koncerta tri će kvarta biti potpuno zatvorena
    Na dan Thompsonovog koncerta tri će kvarta biti potpuno zatvorena
    Bez obzira na to što još ne znamo detalje prometnog elaborata, točnije kako će konkretno izgledati regulacija prometa, nedvojbeno je da će Zagreb na dan održavanja Thompsonova koncerta, zbog dolaska 500.000 ljudi, prometno biti paraliziran.
    01.06.2025.
  • Coastal Secrets & Augusta’s History
    Coastal Secrets & Augusta’s History
    Ovaj zaista kraljevski paket donosi vam sve najbolje od luksuza s 5 zvjezdica na hrvatskoj obali.
    01.06.2025.
  • Čermak krenuo u temeljitu obnovu Haludova (VIDEO)
    Čermak krenuo u temeljitu obnovu Haludova (VIDEO)
    Futura Inženjering, na čijem je čelu umirovljeni general Ivan Čermak, potpisala je prošle godine ugovor o partnerstvu s Hotelima Haludovo d.d., u vlasništvu armenskog biznismena Are Abramjana pa je krenula obnova slavnoga kompleksa na otoku Krku. 
    01.06.2025.
  • Steve Jobs o neuspjehu (VIDEO)
    Steve Jobs o neuspjehu (VIDEO)
    Steve Jobs je često govorio o neuspjehu kao neizbježnom dijelu puta do uspjeha. Smatrao je da je neuspjeh vrijedno iskustvo koje nas uči, razvija i vodi do veće snage. 
    01.06.2025.
  • Nike odgodio lansiranje ženskog brenda u partnerstvu s Kim Kardashian
    Nike odgodio lansiranje ženskog brenda u partnerstvu s Kim Kardashian
     Nikeovo lansiranje novog brenda ženske sportske odjeće u SAD-u kroz partnerstvo s brendom Skims, koji je u vlasništvu Kim Kardashian, odgođeno je, rekao je u srijedu glasnogovornik proizvođača Air Jordana za Reuters.
    01.06.2025.
  • Preminuo je Leonard Lauder, jedna od ikona kozmetičkog biznisa
    Preminuo je Leonard Lauder, jedna od ikona kozmetičkog biznisa
    Leonard Lauder, čelnik kozmetičkog giganta Estée Lauder Companies, prekjučer je preminuo u svojoj 92. godini.
    01.06.2025.
  • Ferrari 296 Speciale Piloti: Smiju ga kupiti samo rijetki...
    Ferrari 296 Speciale Piloti: Smiju ga kupiti samo rijetki...
    Ferrari 296 Speciale Piloti po mnogočemu je poseban. Prije svega zato što nije dostupan "običnim kupcima". 
    01.06.2025.

Najčitanije

RASPORED

Određeni termini prvog kola SHNL-a

ORUŽJE

Trump kaže da će SAD poslati Ukrajini više oružja

IDEJE

Netanyahu nominirao Trumpa za Nobelovu nagradu za mir

OBRAMBENI SEKTOR

Može li oživjeti hrvatska vojna industrija?

PORUKE

Gradonačelnik Karlovca: Grad će se vjerojatno suditi s tvrtkom GIP Pionir

CARINE

Trump uveo nove carine: Najgore prošli Kambodža, Bangladeš, Srbija i BiH

NEVRIJEME

Elektrovod pao na kuću kod Vinkovaca, ozlijeđene dvije osobe

OŠTRO

Vučić o koncertu Thompsona: To je bio najveći fašistički skup i ustaški pir

Banner sekcija Najčitanije - Detalji vijesti - test banner
  • Impressum
  • Marketing
  • Kontakt
  • Uvjeti korištenja
svijet.hr

Copyright (c) svijet.hr. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.  |  Postavke kolačića

Ova web stranica koristi kolačiće

Kolačiće koristimo za prilagođavanje sadržaja i oglasa, za pružanje značajki društvenih medija i za analizu prometa. Također dijelimo informacije o vašoj upotrebi naše web-lokacije s našim društvenim medijima, oglašivačkim i analitičkim partnerima koji ih mogu kombinirati s drugim informacijama koje ste im dali ili koje ste prikupili iz upotrebe svojih usluga.
Prihvaćam sve kolačiće Prihvaćam odabrane Postavke kolačića Ne prihvaćam