Nedavno sam htjela kupiti novi par kožnih cipela. Suzila sam pretragu na nekoliko omiljenih brendova, zatim usporedila cijene prije nego što sam pretražila recenzije. Sat vremena kasnije, još uvijek sam razmišljala koji je par najbolji, koliko ću novca potrošiti i je li politika povrata dovoljno dobra, jesam li sigurna da ih želim. Mozak mi se vrtio. Ono što je prije bilo vrlo ugodno iskustvo u trgovini, sada me je jako stresiralo, samu ispred svog ekrana.
Odlazak u kupnju nekada je bio "šoping terapija". Doista, istraživanja su pokazala da tradicionalna kupnja u trgovinama može ublažiti tugu, barem privremeno, i dati ljudima osjećaj kontrole.
Online kupnja često je neodoljiva za vaš mozak. I kupovina i internet mogu izazvati ovisnost, a njihovo kombiniranje stvara navalu dopamina, kaže dr. Elias Aboujaoude, klinički profesor psihijatrije na Stanford Medicine—koji proučava poremećaj kompulzivnog kupovanja ili ovisnost o kupnji—i direktor Stanfordske OCD klinike.
"Online, potreba za kupnjom može se zadovoljiti puno brže, teže je odoljeti." Čini se da anksioznost i depresija pojačavaju te učinke, jer ljudi traže brzo, privremeno poboljšanje svog raspoloženja."
Tijekom prvih mjeseci pandemije, mnogima je online kupnja olakšavala osjećaj tjeskobe, stresa i izolacije. Međutim, kad bi paketi stigli, nisu više bili zainteresirani. Ono malo zadovoljstva koje se osjeti online kupnjom dolazilo je od iščekivanja kupnje - ne od samih artikala.
“Čin punjenja košarice ili kupnje artikla može se činiti moćnijim od stvarne kupnje”, kaže Thea Gallagher, klinička psihologinja. Prethodne studije su uvjetovale štakore da očekuju kokain kada zazvoni zvono - ali istraživači su otkrili da imaju intenzivan nalet dopamina od zvuka zvona, čak i kada droga nije došla. "Očito je da nema kokaina u online kupnji", kaže ona, "ali postoji dopamin zbog kojeg se ljudi vraćaju po još."
Kupnja putem interneta je neizbježna - postoje, naravno, određene stvari koje su nam potrebne. Ali postoje načini da postanete sretniji online kupac.
Usredotočite se na "dovoljno dobro"
Postoje dvije vrste onih koji donose odluke, kažu psiholozi. Prvi su "maximizersi" strepe zbog svake odluke, s namjerom da dobiju "najbolje" bez obzira na to koliko je potrebno planiranja ili istraživanja. Drugi su "satisficersi", zadovoljni donošenjem izbora koji ne traže savršenstvo - i onda nastavljaju sa svojim životima.
Ako trebate nešto kupiti, Gallagher kaže, budite drugi tip donositelja odluka i ne brinite o pronalasku savršenog artikla. "Istraživanje zapravo pokazuje da su ljudi koji donose odluke koje su 'dovoljno dobre' sretniji i manje opterećeni", kaže Gallagher.
Poništite spremanje podataka o kreditnoj kartici
Jedan od ključeva za izbjegavanje impulzivne kupnje je uklanjanje automatske komponente ponašanja. Dobar prvi korak, nije pohranjivanje podataka o kreditnoj kartici i osobnih podataka u vašem web pregledniku.
Odgodite kupnju
Bilo da se radi o danu, tjednu ili mjesecu, razmislite o uvođenju perioda čekanja na sve svoje nebitne kupnje. "Obično zalijepim link na stavku u aplikaciji Notes na svom telefonu, a zatim je ponovno posjetim tjedan dana kasnije" kaže J. B. MacKinnon, autor knjige Dan kada svijet prestaje kupovati: Kako okončanje konzumerizma spašava svijet i nas same. Vjerojatno nećete željeti predmet nakon razdoblja čekanja. Ali ako to učinite, onda vjerojatno ima smisla kupiti ga - i barem ste razvili malo samosvijesti o svojim kupovnim navikama, kaže on. "Često imamo te porive za konzumiranjem, ali kad bismo odvojili minutu, shvatili bismo da nam to neće donijeti puno u živote, ako uopće ništa."
Poklonite si mjesec bez kupnje
Courtney Carver, autorica nekoliko knjiga o vrlinama minimalizma, kaže da se zaljubila u jednostavniji život kada je tri mjeseca odlučila ne kupiti ništa što joj prijeko treba.
“Razmislite o jednotjednoj, jednomjesečnoj ili tromjesečnoj zabrani kupnje, kad ne kupujete ništa što nije bitno, barem kako biste svome mozgu dali odmor od traženja sljedeće nove stvari i kako biste procijenili služi li vam to ili ne”, kaže Carver.
Kad sam stupila u tromjesečni "štrajk", imala sam više vremena da se usredotočim na poslove koji su mi donosili zadovoljstvo (kao što su čitanje i šivanje), i osjećala sam se uzbuđenije zbog kupnji koje sam obavjala.
“Ne kupujem gomilu stvari, ali kada to činim, sretna sam što ih imam. Oni mi daju trajno zadovoljstvo, a ne trenutnu sreću.”
Uredite svoju pristiglu poštu i feedove socijalnih mreža
Stručnjaci na tom području u početku su mislili da bi kupnja putem interneta bila bolja od tradicionalne jer ljudi neće biti u iskušenju marketinga u trgovini i umjesto toga mogu kupiti samo ono što žele. Naravno, pokazalo se upravo suprotno. Nevjerojatno sofisticirani mikro-ciljani marketing i oglašavanje koje se odvija čini neke ljude još slabijima u smislu odupiranja tim impulsima.
Otkazivanje pretplate na reklamne e-poruke osmišljene da nas potaknu na kupnju dobra je obrana. Prestanak praćenja ili isključivanje Instagram influencera je još jedan. Često dijele postove - sponzorirane ili ne - zbog kojih mislimo da trebamo nešto što nikada prije nismo razmišljali o kupnji. Socijalne mreže stvarno su zamaglile granicu između autentičnih odnosa i transakcijskih odnosa.