Predsjednički izbori na rasporedu su 29. prosinca i kampanja ulazi u samu završnicu. Dosadašnji tijek kampanje ponudio je poprilično zanimljivog sadržaja, iako je dojam kako prava bura tek slijedi.
O tijeku kampanje i o samim predsjedničkim izborima razgovarali smo s političkim analitičarom Matom Mijićem.
Svijet.hr: Jesu li ovi izbori za predsjednika RH po vama percipirani kao važni, kako ih građani doživljavaju?
Mijić: Hrvati vole predsjedničke izbore jer su personalizirani. Izlaznost je uvijek dobra iako se održavaju u nezgodno vrijeme božićnih blagdana i skijaške sezone. Ovlasti predsjednika Republike dosta su ograničene, ali rekao bih da je većini birača draže birati osobu u koju imaju povjerenja, nego liste za Sabor s 14 imena s kojih budu izabrani stranački pouzdanici, među kojima pojedine, da nemaju sklonost predsjednika stranke, nikad nitko ne bi izabrao, te potom oni biraju premijera i ministre. Kad tome još dodamo postizborne koalicije i druge dogovore neformalne prirode, prosječnom je biraču cijela ta priča zamršena i u startu smrdi na trgovinu. Kod predsjedničkih izbora sve je jasno – biramo čovjeka koji onda konzumira ovlasti koje mu Ustav daje i za to snosi izravnu odgovornost.
Svijet.hr: Bilo je dosta polemiziranja oko datuma izbora, na kraju je odluka pala na 29. 12., odnosno 12. 1. za drugi krug. Mislite li da datumi mogu imati neku bitnu ulogu u ovim izborima?
Mijić: Ne. Predsjednik Milanović na proljeće je plesao valcer po rubu ustavnosti da bi potaknuo građane da izađu na birališta za parlamentarne izbore, odaziv je doista bio veći, ali nije bio presudan za rezultat izbora. Mislim da ni ovaj put izlaznost neće presuditi.
Svijet.hr: Svi kandidati nastoje uvjeriti birače da je uloga predsjednika relevantna, mislite li da će se to osjetiti na izlaznosti, što očekujete?
Mijić: Uloga predsjednika jest relevantna, pogotovo u jeku globalne nesigurnosti. Predsjednik ima važne ovlasti u području sigurnosne politike, vanjske politike i diplomacije. Ako danas kad bukte krizna žarišta diljem svijeta nije bitno stanje Oružanih snaga ili obavještajne zajednice te koji će ljudi biti hrvatski veleposlanici u najvažnijim globalnim centrima, kad će onda biti bitno?! Problem je to što rijetki ozbiljno promišljaju ova važna pitanja, već sami svode ulogu predsjednika Republike na komentatora društveno-političkih zbivanja koji po funkciji ima zajamčeni medijski prostor. Nama treba predsjednik državnik, a ne predsjednik komentator. U svakom slučaju očekujem više nego pristojnu izlaznost birača.
Svijet.hr: Drugi krug je izvjestan, uz aktualnog predsjednika Milanovića prema istraživanjima prolazi Dragan Primorac kojeg podržava HDZ i koalicijski partneri. Prema posljednjim anketama Primorcu raste popularnost, mislite li da je to trend koji će se nastaviti?
Mijić: Prvi je dio pretkampanje za Primorca protekao u obilasku Hrvatske, što je bilo potrebno jer dugo već nije politički aktivan. Kampanja bez terena nije kampanja, nego igranje salonske politike. Problem je u tom prvom dijelu bilo slanje općenitih poruka o miru i ljubavi koje kao da su iz istočnjačkih kolačića sudbine ili repertoara neke „misice“. Tako se ne može politički pozicionirati niti ugroziti teškaša kakav je Zoran Milanović. No, zadnjih tjedana Primorac mijenja pristup, potencira sukob s Milanovićem i šalje jasnije političke poruke. Posljednji je set njegovih poruka vrlo direktan. Paralelno, imamo veći angažman HDZ-a i sveprisutnu medijsku kampanju, tako da je u odnosu na početnu poziciju jasno da će doći do određenog rasta. Za Primorca je glavno pitanje gdje će se taj rast zaustaviti – ispod stranačkog rejtinga HDZ-a, na razini stranačkog rejtinga ili će uspjeti zahvatiti i šire kako je planirano kad je izabran za kandidata vladajuće koalicije. Za Primorca će biti ključni prvi dani kampanje u drugom krugu. Ako se nametne i pronađe temu koja je za Milanovića sklizak teren, imat će šansu za rezultat iznad trenutnih očekivanja.
Svijet.hr: Što se tiče samih kampanja, Marija Selak Raspudić i Ivana Kekin su dosta angažirane, prisutne, ali pitanje je imaju li dobru i učinkovitu kampanju? Njima rezultati anketa za sada ne idu u prilog.
Mijić: Primarni cilj njih dvije kad su ulazile u ovu utrku sasvim sigurno nije bio postati predsjednica države. Obje su dovoljno realne da znaju da je to na jako dugom štapu bez široke fronte oko njih, a ne vidimo da su poduzele ijedan bitan korak da takvu koaliciju oko sebe okupe. Marija Selak Raspudić podiže si vidljivost za nastavak političke karijere i stvaranje nove platforme, dok Ivana Kekin koristi kampanju za jačanje brenda Možemo, komunikaciju nekih njima važnih programskih točaka i nacionalno širenje pred lokalne izbore koji će pokazati slabost svake opcije koja nema terenskih organizacija. Ne bih se složio da im ankete ne idu u prilog, dapače, mislim da bi i jedna i druga bile zadovoljne kad bi rezultat izbora odgovarao dosadašnjim istraživanjima. Bit će zanimljivo vidjeti koja će od njih dvije profitirati od ovog međusobnog sukoba koji se razvio oko sapunice „Nogometaš“ u kojoj je sudjelovao Mile Kekin.
Svijet.hr: Iznenađuje li vas da predsjednik Milanović nije aktivniji, komunicira dosta umjereno, što inače nije slučaj… Hoće li se to po Vama promijeniti i kada, očekujete li “drugačijeg” Zorana Milanovića u drugom krugu?
Mijić: Milanović je i sam svjestan da mu nitko ne može toliko naštetiti koliko on samome sebi. Svojevremeno je kao premijer bio poručio HDZ-u i Crkvi: „tjerali ste lisicu, a istjerali Kinga Konga“. Milanović je sad lisica, igra vrlo lukavo, a njegovim protivnicima treba King Kong koji straši birače. Moraju pronaći načina da upravo istjeraju Kinga Konga.
Svijet.hr: Slogan Zorana Milanovića izazvao je dosta burne reakcije. Očito je svjesno odlučio koristiti slogan kojeg je prije njega koristio Franjo Tuđman. Hoće li mu to donijeti neke nove glasove i je li to po Vama uopće u redu, koristiti tuđe autorsko djelo bez suglasnosti?
Mijić: Je li svjesno ili nesvjesno, to možemo samo spekulirati, no svakako mu neće štetiti. Ima na lijevom spektru onih koji preziru predsjednika Tuđmana i njegovu političku ostavštinu, ali i takvi su dosad više puta pokazali da su Milanoviću puno toga spremni progledati kroz prste. Druga je dimenzija ovog slogana važnija Milanoviću od povezivanja s Tuđmanom. Milanović sebe u očima birača želi učvrstiti u ulozi predsjednika, zacementirati postojeće stanje kao normalno i poželjno. On je predsjednik, a drugi su tek aspiranti.
Svijet.hr: Što mislite o sloganima i vizualima u ovoj kampanji općenito, koliko su kreativni i koliko “pogađaju”?
Mijić: Nisam dosad vidio ništa što me posebno oduševilo, ali od kampanje do kampanje vidi se tko posao radi profesionalno, a tko „nabada“ i improvizira.
Svijet.hr: Milanovićev najozbiljniji protukandidat je Dragan Primorac, njegov slogan je “Za novog predsjednika”...
Mijić: Najveća je vrijednost Primorčevog slogana u političkim porukama koje se nastavljaju na taj početni dio. Prvi je nastavak bio „koji ujedinjuje“, a vidimo da ih ima još. Slogan je takav da daje mogućnost stalne aktualizacije sukladno temama koje dominiraju kampanjom i potezima konkurenata. To mu je dobra strana.
Svijet.hr: Kad smo već kod Primorca, on je dosta angažiran i aktivan online, na terenu i u medijima… Mislite li da to daje rezultate, da vodi dobru kampanju?
Mijić: Primorac ima dosta vidljivu kampanju, a to je u ovoj fazi jako važno. Nije više dovoljno povremeno davati intervjue, već treba pokazati divizije koje mogu iznijeti bitku. Primorac i HDZ pokazuju svoje divizije, ulaže se veliki trud i rad, ali na kraju dana ipak će glavnina toga biti na samom kandidatu koji mora biti na visokoj razini da bi imao šanse pobijediti u ulozi izazivača.
Svijet.hr: Što mislite o anketama i predviđanjima rezultata? Mnogi sada spominju Trumpa koji je pobijedio iako mu ankete nisu išle u prilog, odnosno nisu ga istaknule kao favorita?
Mijić: Nemam naročito povjerenje u hrvatske anketare. Utrka svakako nije gotova dok se ne izbroji i posljednji glas u drugom krugu. Mislim da nas iza 29. prosinca čeka nešto posve drukčije – i drugi Milanović, ali i drugi Primorac.
Svijet.hr: Kad smo već kod SAD-a i njihovih izbora, ponovno smo vidjeli kako digitalne kampanje mogu biti presudne za dobivanje izbora. Kako Vam izgledaju digitalne kampanje kandidata za predsjednika RH, tko je od njih prepoznao taj potencijal i čiju bi digitalnu kampanju istaknuli?
Mijić: Ivana Kekin radi jako dobar posao, ali to je već standard za Možemo da imaju odlično posložen digital. I kod Dragana Primorca to izgleda jako profesionalno, a dosta veliki angažman korisnika vidljiv je i na objavama predsjednika Milanovića. Stvar je jednostavna, možete biti ne znam kako kreativni na digitalnim platformama, ali nemoguće je ostvariti dovoljan doseg bez ozbiljnih sredstava uloženih u oglase. Miro Bulj dosta je zanimljiv na X-u, ali ograničen je na organski doseg jer je kod Mosta vidljivo da nisu spremni uložiti ozbiljna sredstva u kampanju pa ovise o publicitetu.
Svijet.hr: Kakva su Vaša predviđanja za dalje, kako bi mogla izgledati kampanja, hoće li se zaoštriti i intenzivirati, na kojoj relaciji?
Mijić: Glavno je pitanje može li Primorac isprovocirati Milanovića i hoće li njegov stožer pronaći makar jednu za Milanovića nezgodnu temu zbog koje bi aktualni predsjednik bio stavljen u obrambeni položaj. Tema za napade ima, ali mora to biti nešto opipljivo i razumljivo prosječnom biraču. Nije to lagan zadatak, no mišljenja sam da će se na tome u konačnici prelomiti ova utrka.