Električna vozila (EV) i dalje su rijetkost na tržištu iznajmljivanja automobila u cijelom svijetu, sa samo 2,1% unajmljenih automobila prošle godine, prema nedavnoj analizi njemačkog portala billiger-mietwagen.de.
Međutim, studija – temeljena na 10 milijuna rezervacija uglavnom u Njemačkoj, Austriji i Švicarskoj 2023. i 2024. – otkriva značajne regionalne razlike i jasan uzlazni trend.
“Odlučujući čimbenik za razlike među zemljama vjerojatno će biti lokalna ponuda”, kaže Frieder Bechtel s portala za iznajmljivanje automobila.
Skandinavske zemlje prednjače u iznajmljivanju električnih vozila
Norveška i Švedska se ističu, s električnim automobilima koji čine 20,4% odnosno 16,4% najmova - daleko iznad europskog prosjeka za registracije novih električnih vozila.
Francuska (8,6%), Belgija (7,1%) i Švicarska (7,0%) također bilježe relativno visoke udjele.
Njemačka je s 3,7% iznad ukupnog prosjeka portala, koji uključuje i neeuropske destinacije.
Niski udjeli u južnoj Europi i SAD-u
Nasuprot tome, Italija (0,8%), Španjolska (1,1%), Sjedinjene Države i Austrija (obje 1,2%) daleko zaostaju. Iako brojke ne odražavaju precizno sastav flote vozila za iznajmljivanje, one pružaju uvid u tržišne trendove.
"Usporedite li nove registracije električnih automobila s rezervacijama, možete vidjeti da su električni automobili još uvijek mnogo rjeđi na tržištu najma. U Norveškoj, primjerice, devet od 10 novih automobila su električni, ali samo dva od 10 rezervacija koje smo analizirali su električna."
Automobili za iznajmljivanje obično su noviji, što znači da za razliku od šireg tržišta vozila, prevalencija starijih automobila ne iskrivljuje statistiku.
Prepreke za iznajmljivanje EV na odmoru
Međutim, očito postoji skepticizam i među tvrtkama za iznajmljivanje i među korisnicima.
"Postoji skepticizam prema električnim automobilima, posebno na odmoru, jer ljudi nisu spremni nositi se s tamošnjim punionicama, njihovom lokacijom i sustavom plaćanja u Španjolskoj, na primjer", kaže Bechtel.
Stav tvrtki za iznajmljivanje očito je sličan: "To je djelomično zbog troškova nabave i popravka, kao i nižih prodajnih vrijednosti, a djelomično zato što koristi u smislu troškova energije idu kupcima, a ne tvrtkama."
Bechtel kaže da je sve veći udio e-automobila posljedica ponude. "U zemljama u kojima je udio električnih automobila za iznajmljivanje posebno naglo porastao, njihove cijene su pale u usporedbi s motorima s unutarnjim izgaranjem", kaže on.
"To je možda bila odlučujuća sila. Moguće je da tvrtke za iznajmljivanje namjerno pokušavaju povećati korištenje svojih e-automobila."