Jedna od najvažnijih industrijskih grana Njemačke je strojogradnja. A u svim pogonima će trebati i zaustavni i kočioni sustavi, najbolje oni tvrtke WörneR kod Stuttgarta. Posao je tamo išao odlično, a njihovi hidraulički ili elektronički zaustavni elementi su traženi diljem svijeta.
Još jesenas se tamo radilo u tri smjene, ali onda su narudžbe presahnule. Sad se radi samo za davno dogovorene narudžbe.
Smanjuje je opseg zaposlenosti
Najprije se prestalo raditi noću, a onda i za radnike u dvije smjene više nije bilo dovoljno posla.
Jer ova politička neizvjesnost je grozna. „Nitko više ne zna kako će se sve to razvijati“, kaže Markus Schweikert iz WörneRa. Za njega još ima posla punih 8 sati, ali već je dosta kolega koji su već morali ostati kod kuće: „Ne zna se ni koliko će to trajati niti kad će i vas pogoditi.“
Njegov direktor Detlev Haas mu ne zna reći ništa više jer je glavni problem politička neizvjesnost: „Svi se pitaju kakva će biti vlada koju ćemo dobiti i kakva će biti gospodarska politika. U takvim okolnostima nitko ne investira. A kad naše mušterije ne investiraju, onda i nama ne stižu nekakve velike narudžbe.“ Savezni parlamentarni izbori se održavaju tek u veljači, a onda će potrajati dok se ne formira vladajuća koalicija... Mnogi radije sad ne kupuju nove strojeve i pogone dok ne vide kakvo će biti raspoloženje u Berlinu.
Sposobna vlada imperativ
I Tanja Gönner iz Udruge njemačke industrije (BDI) upozorava: „Ne možemo si priuštiti nekakvo dugo natezanje. Što brže budemo imali odluku i vladu koja će biti sposobna djelovati s uvjerljivom većinom u parlamentu, utoliko je bolje za industrijski prostor Njemačke.“
Jer sposobna vlada u Berlinu neće biti potrebna samo za određivanje domaće gospodarske politike i prioriteta, nego i za ozbiljni razgovor s Washingtonom. Mnoge njemačke tvrtke imaju dobre poslove sa SAD-om, a Trump je već najavio kako će povećati carine za inozemnu robu.
Njemačka će među prvima biti pogođena time jer njezine tvrtke puno posluju s SAD-om: ta je trgovinska razmjena u 2023. dostigla rekordni suficit od 63,3 milijarde eura u korist Njemačke.
Najveći dio tog suficita čine proizvodi razmjerno malenih, ali važnih proizvođača dijelova kao što je Sensopart iz Gottenheima kod Freiburga. Njegovi senzori se ugrađuju u automobile proizvođača diljem svijeta, objašnjava direktor Marius Westermann: „Mi živimo od 'velikih', od BMW-a, Mercedesa i Volkswagena diljem svijeta. A tu se onda morate zabrinuti kad pratite vijesti. Onda su tu i rezultati izbora u Americi gdje mi kao Nijemci isto tako ne znamo što nam naš dragi Donald Trump sve sprema. Dakle zbog svega toga se ne može mirno spavati."
Što sprema Donald Trump?
Ne spava mirno ni Detlev Haas iz WörneRa. Njegova tvrtka trećinu svog prometa ostvaruje na tržištu SAD-a. Lako je moguće da će biti ozbiljnog natezanja oko pozicija unutar Europske unije, a onda i s Washingtonom. Zato Berlin mora imati jasnu strategiju.
"U trenutku kad bude formirana vlada u Washingtonu moramo i mi imati vladu koja će biti sposobna pregovarati. A ne nekakav cirkus s pripremama za izbore i praznim predizbornim obećanjima", upozorava Detlev Haas.