Drevni Koloseum u Rimu svjedočio je mnogim povijesnim bitkama. Očito je da neki misle da takvi dani nisu prošlost.
Povijesna lokacija stara dvije tisuće godina sada je poprište novog epskog sukoba — onog koji je simbol trenutne borbe Italije da uravnoteži rastuću turističku industriju nakon Covida s potrebama lokalnog stanovništva koje osjeća sve veći pritisak, a njihova mjesta i gradovi postaju nepogodni za život.
Što planira Airbnb?
S jedne strane arene su Airbnb i Arheološki park Colosseum, a s druge strane su ogorčeni građani Rima.
Dvije su organizacije potpisale ugovor vrijedan 1,5 milijuna dolara, koji omogućuje da 16 turista "oslobode svog unutarnjeg gladijatora" rezerviranjem besplatnog iskustva u Colosseumu. Sve se to događa u trenutku kada je u kina došao film "Gladijator II" u režiji Ridleya Scotta.
“Osjetit ćete navalu adrenalina, pijesak među prstima i težinu oklopa. Čut ćete odjeke gladijatora iz prošlosti u katakombama Koloseuma i nepogrešiv zveket čelika u njegovoj areni. Kroz znoj koji vam curi niz lice vidjet ćete odraz mjeseca na kamenu. Postat ćeš gladijator”, obećava AirBnB reklama.
Ogorčeni Rimljani
Rimski vijećnik za kulturu Massimiliano Smeriglio, zatražio je od Airbnb-a da povuče plan, ali ostavi novac, rekavši da je promocija uvreda za povijesni status Koloseuma.
"Problem nije javno-privatni odnos ili želja velikih brendova da podrže zaštitu i očuvanje", rekao je Smeriglio u izjavi koju je podijelio s CNN-om. “Ali da izbjegnemo ponižavajuće korištenje naše povijesno-umjetničke baštine, posebno kada je riječ o spomeniku koji je jedinstven u svijetu poput Koloseuma.”
Uništavanje baštine
Kao dio Airbnb promocije, najavljene ovaj tjedan, potencijalni gladijatori mogu se prijaviti na platformu za kratkoročni najam od 27. studenog kako bi imali priliku biti jedan od šesnaest koji se kvalificiraju za sudjelovanje u "lažnoj borbi" jedni protiv drugih u punoj gladijatorskoj spremi u svibnju 2025. Iskustvo je besplatno, no pobjednici će morati organizirati svoj prijevoz i smještaj u Vječnom gradu.
Smeriglio nije sam u svom protivljenju. Predsjednica Rimske komisije za kulturu, Erica Battaglia, upozorila je da se mjesto UNESCO-ve baštine ne može pretvoriti u zabavni park.
“Zbog onoga što predstavlja, Koloseum je mjesto svjetske baštine i treba ići u smjeru njegove zaštite, ali i učiniti ga dostupnim svima i spriječiti da postane mjesto šale za nekolicinu odabranih”, rekla je u izjavi u petak.
Grad Rim bori se pronaći ravnotežu između upravljanja svojom kulturnom ponudom i pretvaranja grada u ono što neki vide kao zabavni park.
Fontana Trevi, koja prolazi kroz veliku obnovu, uskoro će početi ograničavati pristup turistima i uskoro bi mogla početi prodavati ulaznice posjetiteljima koji žele stati u red kako bi bacili svoje novčiće za sreću.
"Mi nismo Disneyland"
Enzo Foschi, političar Demokratske stranke lijevog centra koja trenutačno kontrolira Rim, kritizirao je Arheološki park Colosseum, koji djeluje pod nacionalnim ministarstvom kulture, jer je pristao na ugovor s Airbnbom u vrijeme kada se mnogi talijanski gradovi bore protiv pretjeranog turizma.
"Airbnbov reklamni trik koji, nakon što je učinkovito preuzeo povijesno središte, potpuno ga izobličio i pretvorio u veliki turistički park, sada želi ismijati Koloseum", rekao je u petak. “Nismo u Disneylandu, mi smo u Rimu. Čini se da tu i tamo netko to zaboravi.”
Sa svoje strane, Arheološki park Colosseum ostao je čvrst, inzistirajući da će se događaj održati izvan radnog vremena Colosseuma i da neće ometati pristup nalazištu.
Njegova uprava je u izjavi rekla da je plan zapravo "unaprijediti povijesnu i kulturnu baštinu amfiteatra kroz sveobuhvatne aktivnosti uz puno poštovanje spomenika, na temelju rigoroznih povijesnih istraživanja".
"Cilj suradnje je kombinirati očuvanje, obrazovanje i inovacije kako bi se sve široj publici približilo kulturno bogatstvo amfiteatra", stoji u priopćenju Airbnb-a