Dana 11. veljače, šefovi država sastali su se u pariškom Grand Palaisu na trećem AI Safety Summitu, ili "AI Action Summitu" kako ga je Francuska nazvala eponimom.
Za razliku od prvog summita u Londonu 2023. i drugog u Seulu 2024., Sjedinjene Države i Ujedinjeno Kraljevstvo ove godine nisu potpisale priopćenje. Umjesto toga, na ovotjednom summitu došlo je do raspada sporazuma iz Bletchley Parka i skretanja na pristup "trećeg puta" koji naglašava stratešku neovisnost. S prestankom partnerstva Sjedinjenih Država u korist vodstva, optužba za afirmativni tehnološki suverenitet dobila je teren.
Ovo je rezultiralo počecima pomaka od tradicionalnih centara moći prema suradničkom pristupu umjetne inteligencije (AI) s više dionika. Uz Indiju kao supredsjedatelja, summit je pokazao da nacije s globalnog juga nisu samo sudionici, već i arhitekti poretka umjetne inteligencije u nastajanju. Novonajavljene inicijative i obveze prema razvoju otvorenog koda odražavaju rastući konsenzus da budućnost umjetne inteligencije mora biti inovativna i ukorijenjena u zajedničkom prosperitetu.
Francuska predvodi napore Europske unije
Poziv Francuske Indiji da supredsjeda Akcijskim summitom o umjetnoj inteligenciji usporedio je i razvojni opseg indijsko-francuskog strateškog partnerstva, kao i sve veću usklađenost na razini Europske unije (EU) u pogledu digitalne regulative.
Dvadeset i peta godišnjica bilateralnog strateškog partnerstva Francuske i Indije doživjela je niz angažmana između čelnika dviju zemalja: indijski premijer Narendra Modi bio je počasni gost na Danu Bastille 2023. Zauzvrat, francuski predsjednik Emmanuel Macron bio je glavni gost na Danu Republike Indije u siječnju 2024. Nadalje, u srpnju 2023. indijsko Ministarstvo elektronike i informacijske tehnologije (MeitY) i francusko Ministarstvo gospodarstva, financija te industrijskog i digitalnog suvereniteta potpisali su Memorandum o razumijevanju o digitalnoj suradnji, koji obuhvaća proizvodnju elektronike, računalstvo visokih performansi, AI i digitalnu javnu infrastrukturu, među ostalim područjima, pišu analitičari Atlantskog vijeća.
Na razini EU-a, Zakon o digitalnim tržištima (DMA) i Zakon o digitalnim uslugama (DSA) u potpunosti su stupili na snagu početkom 2024., a Zakon o umjetnoj inteligenciji EU-a počeo je postupno stupati na snagu počevši od kolovoza 2024. DMA promiče pošteno tržišno natjecanje na tržištu digitalnih usluga, dok je DSA propis usmjeren na potrošače usmjeren na zaustavljanje nezakonitog ili štetnog sadržaja na internetu. U lipnju iste godine francusko tijelo za tržišno natjecanje (Autorité de la Concurrence) izdalo je svoje mišljenje o sektoru generativne umjetne inteligencije, ističući visoku razinu vertikalne integracije među glavnim igračima generativne umjetne inteligencije. Prednost za te tvrtke, navodi se u mišljenju, "pojačana je njihovom integracijom kroz cijeli lanac vrijednosti i na povezanim tržištima, što ne samo da stvara ekonomiju razmjera i opsega, već također jamči pristup kritičnoj masi korisnika."
Drugim riječima, generativnom umjetnom inteligencijom zapravo dominira šačica tvrtki, koje vrše veliku količinu kontrole na svim razinama lanca vrijednosti - od podataka i čipova, do usluga u oblaku, središta za razvojne programere i aplikacija.
Indijska komisija za tržišno natjecanje razmatra vlastitu verziju DMA-a, dok MeitY razmatra Zakon o digitalnoj Indiji koji bi ocrtao pravila o etičkom razvoju umjetne inteligencije, nadovezujući se na okvir AI za sve postavljen u indijskoj Nacionalnoj strategiji umjetne inteligencije iz 2018.
Indija, kojoj jugaad ili štedljive inovacije nisu strane, također traži svoj vlastiti DeepSeek trenutak, osobito jer se nalazi u najnižoj razini Regulatornog okvira Sjedinjenih Država za odgovornu difuziju napredne tehnologije umjetne inteligencije. Nedavno je IndiaAI Mission raspisala poziv za dostavu prijedloga za izgradnju autohtonih temeljnih modela umjetne inteligencije, a njezin proračun Unije dodijelio je rekordne iznose inicijativama za umjetnu inteligenciju, uključujući dodatnih 200 kruna rupija (približno 23 milijuna USD) centrima izvrsnosti AI i 2000 kruna rupija (približno 230 milijuna USD) misiji IndiaAI. Stoga nije iznenađujuće da je Modi u svom uvodnom govoru u Parizu izjavio da "upravljanje nije samo upravljanje rizicima i suparništvom, već i promicanje inovacija i njihovo korištenje za globalno dobro."
Naposljetku, Indija je glavni igrač u globalnim političkim raspravama o umjetnoj inteligenciji, kroz mnoštvo partnerstava koja je poticala tijekom proteklog desetljeća i više. To uključuje Grupu dvadesetorice (G20), BRICS grupaciju, Globalno partnerstvo za umjetnu inteligenciju i I2U2 (Indija, Izrael, Ujedinjeni Arapski Emirati i Sjedinjene Države), da spomenemo samo neke. S obzirom na svoj utjecaj, Indija je također česta pojava na summitima Grupe sedam (G7), domovini Procesa umjetne inteligencije u Hirošimi.
Što je summit postigao?
Uoči ovotjednog summita u Parizu, prvo međunarodno izvješće o sigurnosti umjetne inteligencije, ključni rezultat procesa u Bletchley Parku koji je predvodio pionir umjetne inteligencije Yoshua Bengio, zacrtao je opsežan plan. Izvješće je sadržavalo neke ključne implikacije za međunarodnog partnera isporučuje se na AI, od kojih su neki istaknuti u nastavku:
Postoji podjela u istraživanju i razvoju (R&D). Izvješće identificira "globalni jaz u istraživanju i razvoju", navodeći da nema dovoljno dokaza da su ulaganja u infrastrukturu i programi obuke za umjetnu inteligenciju u zemljama s niskim i srednjim dohotkom učinkoviti. To znači da postoji više čimbenika od dostupnosti infrastrukture i kvalificirane radne snage koji pokreću trenutnu koncentraciju istraživanja i razvoja u nekolicini zemalja.
Pristupi tehničkom upravljanju rizikom moraju biti standardizirani: izvješće navodi ograničenja postojećih tehničkih metoda identifikacije, ublažavanja i praćenja rizika. Iako je mreža Instituta za sigurnost umjetne inteligencije prvi korak prema standardizaciji upravljanja rizikom umjetne inteligencije, budućnost mreže je neizvjesna jer se prioriteti politike Sjedinjenih Država pomiču prema nesputanim inovacijama.
Postoje kompromisi između konkurencije i rizika umjetne inteligencije: u interesu "zadržavanja prednosti", vlade i tvrtke mogu dati prednost sigurnosti u korist brzog razvoja umjetne inteligencije. Međunarodna partnerstva trebala bi to ublažiti kroz sporazume o suradnji koji balansiraju inovacije i sigurnost.
Dilema s dokazima
Sustavi ranog upozorenja ključni su u nepredvidivom tehnološkom krajoliku: izvješće naglašava "dilemu s dokazima" s kojom se suočavaju kreatori politike - potrebu za kritičnom masom incidenata štetnih utjecaja umjetne inteligencije prije nego što se provedu propisi. Međutim, zbog raširene i brze primjene umjetne inteligencije, uključujući za određivanje pristupa kritičnim uslugama, izvješće naglašava potrebu za sustavima i okvirima za rano upozoravanje jer čekanje na jače dokaze slabi sposobnosti vlada da zaštite svoja društva.
Izvješće također bilježi brzi napredak modela opće namjene AI, iako je DeepSeek od tada doveo u pitanje neke od temeljnih pretpostavki o intenzivnosti resursa izgradnje ovih modela. Ipak, točka napretka stoji. Veliki jezični modeli (LLM-ovi) prešli su put od generiranja besmislica koje su jedva nalik ljudskom govoru, do inteligencije "doktorske razine" koja nadmašuje većinu LLM alata za usporedbu.
Pariški summit pokušao je odgovoriti na jednu ključnu kritiku summita u Bletchley Parku 2023. — da je predstavljanje globalnog juga bilo u najboljem slučaju simbolično. U Pariz je pozvano devedeset zemalja s gotovo tisuću sudionika iz svih sektora. Izjava o uključivoj i održivoj umjetnoj inteligenciji za ljude i planet ima šezdeset potpisnika, uključujući i Afričku uniju. Macron je također najavio pokretanje Current AI-a, 400 milijuna dolara vrijedne “AI platforme i inkubatora od javnog interesa” koju podupiru javni i privatni subjekti u Francuskoj, Indiji, Njemačkoj, Čileu, Keniji, Maroku, Nigeriji, Finskoj, Sloveniji i Švicarskoj. Ova je inicijativa dopunila naglasak summita na otvorenoj, "demokratiziranoj" umjetnoj inteligenciji, budući da Europa, kao i Indija i drugi igrači na globalnom jugu, polažu svoje nade u procvat umjetne inteligencije na ovaj način razvoja umjetne inteligencije.
Sada je izazov prevesti te dijaloge – od Londona do Seula i sada u Parizu – u konkretne, trajne okvire koji osiguravaju da umjetna inteligencija služi kao snaga za globalno dobro. Sljedeći domaćin ove serije summita tek treba biti objavljen. No, kao što je Pariz dokazao, predanost, resursi i prioriteti domaćina određuju uspjehe i neuspjehe summita, kao i razinu prihvaćanja gostiju. Zemlje koje odluče ne uključiti čine to uz opasnost da se izoliraju dok se stvara globalni konsenzus o budućnosti umjetne inteligencije.